Liberal, sekular dan sosialis berlindung sebalik istilah ASWJ?

- Advertisement -

APABILA membaca tulisan Pengarah Jabatan Pemahaman Dan Pemantapan Agama PKR saya terpanggil untuk memberikan beberapa mulahazah:

1. Beliau jangan berlindung di sebalik slogan Ahlu Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) untuk menutup sebuah perjuangan politik yang dicemari oleh pemikiran sekular dan liberal. Perjuangan yang tidak ada sebarang kaitan dengan mazhab yang dibangunkan oleh Imam Abu Hasan Asy’ari RahimahulLah.

2. Mazhab Ahlu Sunnah Wal Jamaah adalah mazhab yang para tokoh besarnya seperti Imam Abu Hasan Asy’ari, Imam Al-Ghazali dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi adalah sangat keras menentang sebarang bentuk usaha untuk meletakkan akal dan pemikiran falsafah sebagai panduan menggantikan shariah yang diturunkan Allah. Justeru itu tulisan beliau adalah suatu bentuk penipuan fakta ilmu dan hakikat sejarah apabila beliau menjulang nama Ahlu Sunnah Wal Jamaah dalam usahanya untuk menutup perjuangan sekular dan liberal yang diperjuangkan oleh PKR.

3. Perbuatan menjulang istilah-istilah agama namun dengan naratif falsafah Barat yang beracun adalah suatu upaya halus untuk memerangkap umat masuk ke dalam perjuangan yang bercanggah dengan Islam. Perjuangan sekular dan liberal adalah bertentangan sepenuhnya dengan Mazhab Ahlu Sunnah Wal Jamaah

4. Pendekatan sedemikianlah yang telah dilakukan oleh Marsilio De Padua seorang rasionalis Kristian ketika sekularisme pertama kalinya diperkenalkan di Eropah. Menggunakan istilah agama tetapi dengan makna yang berbeza dari maksud yang pakai oleh para agamawan Kristian pada zaman tersebut. Pendekatan seperti inilah juga yang dilakukan kemudiannya oleh golongan modenis Kristian di Amerika. 

5. Tulisan beliau yang menjulang istilah Ahlu Sunnah Wal Jamaah tetapi membiarkan fahaman sekular dan liberalisme politik adalah upaya yang sangat berbahaya dan mengelirukan umat dari kehendak sebenar dan makna sebenar perjuangan yang didukung oleh mazhab Ahlu Sunnah Wal Jamaah. Perjuangan yang orientasinya adalah memelihara ketulenan Islam dari sebarang pengaruh falsafah yang bertentangan dengan ajaran al-Quran dan Sunnah.

6. Seterusnya dengan maksud untuk menutup pengeliruan fakta sebenar Mazhab Ahlu Sunnah Wal Jamaah yang sangat bercanggah dengan fahaman liberalisme dan sekularisme itu penulis tersebut cuba membangkitkan pula sentimen kebencian pendukung  Ahlu Sunnah Wal Jamaah terhadap kelompok sesat Khawarij. Pendekatan yang dipakai oleh golongan liberal dan komunis yang memfitnah terhadap lawan mereka agar ditolak oleh rakyat sebagaimana mereka memfitnah keluarga diraja Eropah dengan memainkan sentimen kebencian sehingga keluarga-keluarga diraja dibunuh oleh rakyat mereka sendiri pada awal kebangkitan politik liberal dan komunis di Eropah. Demikian juga yang dilakukan oleh gerakan Komunis di Indonesia yang membawa kepada pembunuhan dan penghapusan keluarga Raja-raja Melayu di Indonesia.

7. Barangkali jangkaan begitu berkesannya pendekatan membangkitkan sentimen kebencian pendukung Ahlu Sunnah Wal Jamaah kepada mazhab yang bertentangan dengannya telah turut sama mendorong Ahli Parlimen DAP untuk membangkitkan istilah Wahabi di dalam Dewan Rakyat. Cukup-cukuplah kebodohan mempermain-mainkan istilah Ahlu Sunnah Wal Jamaah bagi menutup perjuangan ideologi yang ditolak oleh Ahlu Sunnah Wal Jamaah itu sendiri.

8. Menuduh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Presiden PAS dan tokoh besar ulamak Islam dengan tuduhan-tuduhan demikian tanpa sebarang fakta selain naratif dan fabrikasi media berbau politik adalah suatu langkah yang tidak lagi boleh memperbodohkan umat sebagaimana halnya di masa-masa lalu. Rakyat yang memberi sokongan padu kepada PAS dan PERIKATAN NASIONAL sangat faham permainan jahat dan fitnah politik tersebut yang telah berjalan begitu lama di persada politik negara.

9. Prinsip parti yang dipimpin oleh Tuan Guru HafizohulLah dengan gagasan Budaya Politik Matang Sejahtera yang beliau perkenalkan dan citra politik damai beliau yang dapat dilihat melalui ratusan penulisannya serta peranan pendamai beliau terhadap konflik umat Islam di peringkat negara dan Antarabangsa adalah fakta-fakta hidup yang menafikan sangkaan-sangkaan jahat yang ditimbulkan oleh tulisan Pengarah Jabatan Pemahaman dan Pemantapan Agama PKR tersebut. Adalah lebih baik beliau menumpukan usaha beliau yang kononnya pendukung Ahlu Sunnah Wal Jamaah dengan membersihkan PKR dari segala anasir perjuangan liberal dan sekular.

10. Fitnah dan naratif politik tersebut insya-Allah tidak akan berjaya untuk memperdayakan rakyat dan untuk mengurangkan sokongan rakyat kepada perjuangan PAS dan PERIKATAN NASIONAL. Rakyat sebenarnya sudah jemu dan meluat dengan ahli-ahli politik retorik dan budaya politik kebencian seperti yang cuba disuntik melalui tulisan beliau  tersebut.

YB TUAN GURU ZULKIFLI ISMAIL
Timbalan Ketua
Dewan Ulamak PAS Pusat – HARAKAHDAILY 21/3/2023

- Advertisement -
- Advertisement -