Guna kuasa: Giliran SUKMA Kelantan dinafikan lagi

- Advertisement -

PERKATAAN kuasa diertikan dengan 8 maksud dalam Kamus Dewan yang hampir kesemuanya menjurus kepada terjemahan hak dan upaya melakukan sesuatu. Dalam konteks sosial kuasa adalah hak yang dilindungi undang-undang untuk menguasai dan mengurus orang lain.

Kuasa dalam konteks negara berperlembagaan adalah milik mereka yang diberikan hak untuk mengurus perbendaharaan negara secara legislatif dikenali sebagai kerajaan. Kuasa membuat keputusan, memberi atau menarik balik.

Dalam soal ini contoh terdekat penarikan balik penggiliran SUKMA kepada Kelantan 2024 ditukarkan dengan pemilihan kepada Sarawak. Itulah kuasa. Kerajaan berhak memilih, juga menukarkan giliran. Hanya dengan kuasa.

Sebagai rakyat, terutama anak muda Negeri Kelantan yang satu persatu dinafikan hak oleh Kerajaan PH-BN, ingatilah permainan kuasa sebegini. Ketakutan jatuh dan hilang kuasa menjadikan mereka guna kuasa semaksimum yang boleh. Pijak kepala lawan, adakala sama sendiri juga. Hilang profesionalisme sebagai kerajaan, menipu dan tidak berintegriti.

Sementelah pula Menteri DAP ini yang sememangnya terkenal dengan guna kuasa dalam senyap. Makan dalam.

Anak muda Kelantan akan catitkan penafian giliran SUKMA ini dalam sejarah politik atas terma kuasa dan penafian hak terhadap Kelantan.

Untuk kesekian kalinya Kelantan kekal satu-satunya negeri yang tidak pernah diberikan hak menganjurkan SUKMA.

Salam hormat.

MOHAMAD KAMAL MOHAMED
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan
24 Syaaban 1444 / 17 Mac 2023 – HARAKAHDAILY 17/3/2023

- Advertisement -
- Advertisement -