Semak bajet tujuh tapak PGBF yang masih terbengkalai

Ustaz Kamal Ashaari
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Felda meneruskan projek Perumahan Generasi Baharu Felda (PGBF) sedia ada berstatus 70 peratus siap dengan peruntukan kerajaan melalui dana kertas putih sebanyak RM250 juta dan pre-prihatin sebanyak RM46.5 juta.

- Advertisement -

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Dato’ Sri Azalina Othman Said berkata, bagi projek PGBF berstatus siap 60 peratus ke bawah pihak kerajaan telah mencadangkan Felda untuk mengkaji semula projek-projek tersebut demi kelangsungan warga generasi baharu Felda.

Pihak kerajaan juga, katanya telah menjalankan semakan bajet terhadap tujuh tapak PGBF yang masih terbengkalai dengan menganggarkan peruntukan melalui Rolling Plan 4 (RP4) sebanyak RM200 juta dan sesi semakan bajet itu telah dibentangkan pada 24 Februari 2023.

Beliau menyataakn demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Ustaz Kamal Ashaari [PN-Kuala Krau] pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Ustaz Kamal dalam soalannya meminta Perdana Menteri menyatakan peranan kerajaan bagi memastikan pembinaan rumah untuk generasi kedua dan ketiga Felda tidak terbengkalai dan diselesaikan segera.

“Felda juga akan menyediakan laporan menyeluruh mengenai perkara ini dan akan diserahkan kepada pertimbangan YAB Perdana Menteri dalam masa terdekat,” ujar Azalina. – HARAKAHDAILY 16/3/2023

- Advertisement -