Royal Mint keluarkan bar emas Ramadan berukiran Kaabah

Dicipta melalui perundingan dengan Majllis Muslim Wales dan direka oleh Emma Noble, bar emas berukiran Kaabah ini dihasilkan Royal Mint UK khusus bersempena Ramadan 2023. (FOTO: Arab News)
- Advertisement -

LONDON: Syarikat tertua di United Kingdom dan pembuat syiling rasmi, Royal Mint telah mengeluarkan jongkong emas yang berukiran Kaabah yang ditempa khas untuk komuniti Islam di Britain.

Bar seberat 20 gram, yang dikeluarkan menjelang Ramadan 2023, telah dihasilkan selepas  hasil rundingan dengan Majlis Muslim Wales.

- Advertisement -

Abdul-Azim Ahmed dari Majlis Muslim Wales berkata: “Sukar meraih kepercayaan untuk bekerjasama dengan Royal Mint untuk memperkenalkan jongkong emas khas yang menggambarkan Kaabah ini.” 

Ditutupi oleh kiswa, kain hitam dengan hiasan emas, garis besar bangunan Kaabah tidak dapat disangkal, dan ia kini telah ditempa dalam bahan emas, logam berharga yang berharga selama beribu tahun, lapor Arab News.

“Reka bentuk itu sudah pasti akan menjadi popular dalam  kalangan masyarakat Islam dan menunjukkan kehalusan skil pertukangan Royal Mint. Ia merupakan satu proses yang menarik dan saya harap orang ramai di seluruh dunia akan teruja dengan bar eksklusif ini.”

Sebagai menandakan pelancaran bar itu, Royal Mint pada Feb telah mengambil bahagian dalam tiga acara di seluruh UK yang dianjurkan oleh sebuah badan amal Muslim terkemuka, Islamic Relief yang sebelum ini banyak memberikan respons bantuan kepada bencana dan kecemasan di seluruh dunia.

Tiga acara itu, masing-masing di Manchester, London dan Glasgow  bertujuan mengumpul dana untuk Turkiye dan Syria susulan gempa bumi dahsyat  pada 6 Feb lalu

Sehubungan itu,  Royal Mint telah menderma salah satu jongkong emas Kaabah tersebut untuk dilelong pada setiap acara, yang mengumpul lebih daripada AS$10,000 (RM45,040).

Pengarah Islamic Relief, Tufail Hussain berkata bahawa pihaknya berbesar hati dapat bekerjasama dengan Royal Mint dan sangat gembira dapat mengadakan acara pelancaran jongkong emas itu di seluruh UK.

“Bar emas Kaabah ini, yang disumbangkan oleh Royal Mint, akan membantu kami mengumpul dana yang besar untuk rayuan Turki dan Syria,” ujarnya.

Pengarah Precious Metals di  Royal Mint, Andrew Dickey berkata bahawa pihaknya sangat gembira kerana buat pertama kalinya, struktur kiub Kaabah yang tersendiri diwakili pada jongkong emas  seberat 20 gram yang ditempa oleh Royal Mint.

“Berdasarkan lebih daripada 1,100 tahun kepakaran mencetak, kami telah menggunakan kepakaran kami itu untuk mencipta gambaran indah Kaabah, tempat paling suci di muka bumi bagi umat Islam di seluruh dunia,” katanya sambil menambah bahawa bar emas itu tersedia untuk pembelian pada harga £1,156 (RM6,274) seunit. – HARAKAHDAILY 16/3/2023

- Advertisement -