Bank mega Credit Suisse pula hadapi krisis

Credit Suisse bakal meminjam wang sebanyak RM242 bilion daripada bank pusat Swiss bagi menangani krisis yang kini dialaminya. (FOTO: FORBES)
- Advertisement -

BERN: Peranan Switzerland sebagai negara jurubank terkemuka buat golongan kaya seluruh di dunia dibina atas reputasi untuk budi bicara institusi dan kebolehpercayaan.

Itu hanya menjadikan skandal, pergaduhan undang-undang awam dan kerugian yang semakin meningkat di Credit Suisse Group AG lebih menarik dan sukar untuk difahami.

Pada pertengahan Mac tahun ini, kegelisahan mengenai masalah bank tersebut yang semakin memuncak dan sahamnya merosot, memaksa pihak pengurusan merayu kepada pihak berkuasa perbankan Switzerland untuk mendapatkan undi kepercayaan awam.

- Advertisement -

Namun, beberapa jam selepas bank pusat Switzerland berkata ia bersedia untuk memberikan sokongan kewangan kepada Credit Suisse, bank mega yang terdesak  itu menerima tawaran itu, dengan harapan dapat meyakinkan pelabur bahawa ia mempunyai wang tunai yang diperlukan untuk terus bertahan, lapor CNN.

Credit Suisse berkata ia akan meminjam sehingga 50 bilion Swiss Franc (RM242 bilion) daripada bank pusat Swiss. 

Pelabur menghantar saham dalam pemberi pinjaman kedua terbesar negara itu jatuh sebanyak 30 peratus pada Rabu (15 Mac).

Bank itu melabelkan pinjaman itu sebagai ‘tindakan tegas untuk mengukuhkan kecairannya terlebih dahulu’.

“Kecairan tambahan ini akan menyokong perniagaan teras dan pelanggan Credit Suisse apabila Credit Suisse mengambil langkah yang perlu untuk mewujudkan bank yang lebih mudah dan lebih fokus yang dibina mengikut keperluan pelanggan,” ujar bank itu dalam satu kenyataan.

Apakah yang silap?

Kegagalan Credit Suisse termasuk sabitan jenayah kerana membenarkan pengedar dadah untuk mencuci wang di Bulgaria, terjerat dalam kes rasuah Mozambique, skandal pengintipan yang melibatkan bekas pekerja dan eksekutif dan kebocoran besar-besaran data pelanggan kepada media.

Hubungannya dengan pembiaya yang memalukan Lex Greensill dan firma pelaburan Archegos Capital Management yang gagal yang berpangkalan di New York menambahkan lagi perasaan institusi yang tidak mempunyai pegangan yang kukuh dalam hal ehwalnya. Ramai pelanggan yang bosan telah mengundi dengan menggunakan kaki mereka, yang membawa kepada aliran keluar pelanggan yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada akhir 2022.

Pencetus kemerosotan saham

Ketua Pegawai Eksekutif,  Ulrich Koerner melancarkan jangkauan besar-besaran untuk menarik kembali pelanggan yang gementar dan wang tunai mereka. Usaha itu nampaknya membuahkan hasil menjelang Januari, dengan ia melaporkan deposit “positif bersih”.

Bagaimanapun, pada 9 Mac, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS mempersoalkan laporan tahunan bank itu, memaksanya menangguhkan penerbitannya. Panik merebak selepas pemberi pinjaman AS serantau Silicon Valley Bank gagal, mangsa sebahagian daripada pelaburan berisiko dan peningkatan kadar faedah global yang menghakis nilai pegangan bonnya. Pelabur mula meninggalkan apa-apa yang berbau risiko perbankan dan penerbangan deposit.

Berapa teruk keadaannya?

Pada 15 Mac, saham Credit Suisse merosot semula apabila pengerusi pemegang saham terbesarnya, Saudi National Bank, menolak untuk melabur lagi dalam syarikat itu.

Ini mendorong Credit Suisse untuk meminta bank pusat Switzerland untuk kenyataan sokongan awam. Kos menginsuranskan bon bank terhadap kemungkiran selama satu tahun melonjak ke paras yang tidak dilihat oleh bank antarabangsa utama sejak krisis kewangan 2008.

Ketika bank lain berusaha untuk melindungi nilai risiko rakan niaga mereka untuk urus niaga dengan Credit Suisse, harga sebut harga bagi pertukaran lalai kredit setahun melonjak daripada 836 mata asas, menunjukkan kebarangkalian mungkir 10 peratus pada 14 Mac kepada lebih tinggi daripada 3,000 mata asas. – HARAKAHDAILY 16/3/2023

- Advertisement -