Penyertaan atlet sukan kategori B perlu dibantu

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan disarankan membiayai sebahagian perbelanjaan atlet atau pasukan kategori B yang bertanding di luar negara, manakala jurulatih dibayar sepenuhnya oleh Majlis Sukan Negara (MSN).

Dato’ Seri Dr Shahidan Kasim (PN-Arau) berkata, ketika ini penyertaan atlet dan pasukan sukan yang bertanding di luar negara menggunakan kaedah, kategori A ditanggung oleh kerajaan, manakala kategori B dibiayai oleh persatuan sukan.

- Advertisement -

“Persatuan nak cari duit di mana YB (Yang Berhormat). Akhirnya persatuan mungkin tercari Presiden dan sebagainya. Ini tidak bagus. Tidak boleh berterusan.

“Bagaimana pula jika persatuan itu miskin, tetapi orang ini (atlet sukan) nak diberikan pendedahan. Mereka ada potensi dan perlu diberi pendedahan. Malah bukan persatuan yang pilih, tetapi Majlis Sukan (Negara) yang pilih dan Majlis Olimpik yang pilih.

Beliau berkata demikian ketika perbahasan peringkat jawatankuasa Kementerian Belia dan Sukan di Dewan Rakyat, hari ini.

Sehubungan itu, beliau meminta kerajaan mempertimbangkan untuk membiayai atlet dan pasukan kategori B seperti cadangannya.

“Kita juga kena bayar jurulatih, jadi saya merayu kepada YB supaya kalau tak nak bagi semua, bagi separuh cukup dan jurulatih mesti dibayar seratus peratus oleh MSN,” katanya. –HARAKAHDAILY 14/3/2023

- Advertisement -