Malaysia masih kurang doktor pakar

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu membuat kajian secara komprehensif mengenai punca doktor pakar di Malaysia gemar berhijrah ke luar negara, kata Dato’ Dr Alias Razak (PN-Kuala Nerus).

“Sasaran kerajaan pada 2030 ialah kita mempunyai seramai 28,000 doktor pakar, sekarang hanya ada lebih kurang 13,000 doktor pakar. Untuk mencapai sasaran, ini adalah satu angka yang agak besar untuk kita capai dalam tempoh tujuh tahun lagi.

- Advertisement -

“Kebanyakan hospital kekurangan doktor pakar menyebabkan tempoh menunggu berjumpa doktor pakar lama dan akan menimbulkan masalah kesihatan yang tidak baik kepada rakyat,” katanya dalam soalan tambahan ketika sesi pertanyaan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa, ketika menjawab persoalan ini berkata, masalah penghijrahan doktor pakar ke luar negara memang selalu dibincangkan.

“Namun bagi saya, masalah peluang yang diberikan dan gaji yang diberikan oleh pihak swasta tidak boleh nak ‘compete’ (bersaing),” katanya.

Bagaimanapun, katanya Kementerian Kesihatan mengambil pendekatan baharu untuk mengekalkan doktor pakar,. termasuk menggalakkan kerjasama antara kerajaan dan swasta.

“Kita juga memberi peluang mendapatkan kepakaran kepada doktor supaya mereka kekal dan tidak diambil oleh pihak swasta atau berhijrah ke luar negara untuk mendapat peluang yang lebih baik,” katanya. – HARAKAHDAILY 14/3/2023

- Advertisement -