Pulih hubungan Arab Saudi-Iran tanda bermula penyatuan ummah

- Advertisement -

PAS menyambut baik pemulihan hubungan antara Arab Saudi-Iran dan menganggapnya sebagai langkah awal ke arah penyatuan ummah secara menyeluruh ke atas umat dan Dunia Islam.

- Advertisement -

Ia adalah tindakan yang amat baik dalam usaha untuk merapatkan kembali hubungan antara Arab Saudi-Iran yang selama ini terjejas akibat campur tangan dan tipu daya pihak berkepentingan yang mengambil kesempatan untuk keuntungan mereka semata-mata.

Pemulihan hubungan ini juga turut dijangka akan memainkan peranan penting dalam menstabilkan suhu geopoltik di Asia Barat terutamanya penyelesaian konflik di Yaman, Syria, Lubnan dan Libya serta mampu menguatkan lagi perjuangan untuk membebaskan bumi Palestin.

Umat dan Dunia Islam sewajarnya turut sama menyambut baik langkah ini di samping menjadikannya sebagai contoh dan tauladan dalam usaha untuk mengeratkan kembali hubungan bagi mengelakkan sengketa berpanjangan yang merugikan ummah secara keseluruhan.

PAS mendoakan agar pemulihan hubungan antara Arab Saudi-Iran akan terus berkekalan seterusnya menjadi titik tolak ke arah perpaduan dan penyatuan ummah ke atas seluruh umat dan Dunia Islam.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 20 Syaaban 1444 / 13 Mac 2023 – HARAKAHDAILY 13/3/2023

- Advertisement -