Israel luluskan 7,000 penempatan baharu Yahudi di Tebing Barat

- Advertisement -

BAITULMAQDIS: Kerajaan sayap kanan Israel telah memberikan kelulusan untuk lebih 7,000 rumah baharu penempatan haram Yahudi di Tebing Barat.

- Advertisement -

Tindakan itu dilihat sebagai menentang bantahan antarabangsa yang semakin meningkat terhadap pembinaan haram penempatan Yahudi di wilayah yang diduduki yang melanggar undang-undang antarabangsa, lapor The New Arab.

Pengumuman itu dibuat hanya beberapa hari selepas Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meluluskan kenyataan lemah yang mengkritik pembinaan penempatan Israel di tanah Palestin yang diduduki.

Amerika Syarikat, sekutu terdekat Israel, menyekat apa yang akan menjadi resolusi yang mengikat secara undang-undang yang lebih sukar, dengan diplomat mengatakan mereka telah menerima jaminan Israel untuk menahan  daripada  melakukan tindakan unilateral selama enam bulan.

Kelulusan baharu itu berlaku semasa mesyuarat dua hari yang berakhir Khamis dan nampaknya bercanggah dengan tuntutan tersebut. AS yang  telah berulang kali mengkritik pembinaan penempatan haram Israel, mengatakan ia menjejaskan harapan untuk penyelesaian dua negara dengan Palestin, tetapi tidak mengambil tindakan untuk menghentikannya.

Kumpulan pemantau anti-penyelesaian yang menghadiri mesyuarat itu, Peace Now dalam kenyataannya pada Khamis berkata, jawatankuasa perancangan memberikan kelulusan untuk kira-kira 7,100 unit rumah baharu di seluruh Tebing Barat.

“Jjawatankuasa itu menjadualkan mesyuarat bulan depan untuk membincangkan rancangan membangunkan kawasan strategik di timur Baitulmaqdis yang dikenali sebagai E1. 

“AS pada masa lalu telah menyekat projek itu, yang sebahagian besarnya akan membelah Tebing Barat dan yang dikatakan pengkritik akan menjadikannya mustahil untuk menubuhkan negara Palestin yang berdaya maju bersama Israel,” ujar kenyataan itu.

Pengarah Peace Now, Lior Amichai berkata, kira-kira 5,200 unit rumah penempatan haram baharu Yahudi sudah  di peringkat awal perancangan, manakala selebihnya diluluskan untuk pembinaan jangka pendek, sambil menambah bahawa  pembinaan telah diluluskan di empat pos luar yang tidak dibenarkan.

Pembinaan yang dirancang itu berkemungkinan akan menambah ketegangan yang sudah memuncak berikutan serbuan tentera Israel yang membunuh 10 rakyat Palestin termasuk seorang remaja berusia 16 tahun di bandar Nablus, Tebing Barat pada Rabu, yang mana sejak awal tahun ini, tentera lahanat Israel telah membunuh 61 rakyat Palestin.

2022 adalah tahun paling dahsyat bagi rakyat Palestin di Tebing Barat sejak PBB pada 2005 mula mengesan bilangan mangsa pembunuhan tidak berperikemanusiaan Israel terhadap penduduk Palestin.

Masyarakat antarabangsa, bersama-sama dengan rakyat Palestin, menganggap pembinaan penempatan haram atau tidak sah itu  menjadi penghalang kepada keamanan yang ingin dicapai di situ. 

Lebih 700,000 rakyat Israel kini tinggal secara haram di Tebing Barat dan timur Baitulmaqdis yang diduduki –  wilayah yang ditawan oleh Israel pada 1967 dan dimahukan  oleh Palestin untuk membentuk sebuah negara merdeka pada masa hadapan. – HARAKAHDAILY 24/2/2023

- Advertisement -