Suami tidak boleh abai kesihatan mental isteri

Ustaz Kamal Ashaari
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Suami tidak boleh mengabaikan kesihatan mental isteri sama ada isteri itu kerja atau tidak, kata Ahli Parlimen Kuala Krau, Ustaz Kamal Ashaari.

- Advertisement -

Menurutnya, isteri yang bekerja mempunyai beban dan ujiannya.

Tambahnya, begitu juga dengan isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa pun ada beban dan ujiannya.

“Tak perlu bandingkan. Kedua-duanya berpahala jika ikhlas bantu keluarga. Suami, hargailah isteri yang membantu,” ujarnya dalam hantaran di Facebook beliau, hari ini.

Katanya, bagi isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa, mereka juga mempunyai beban kerja yang perlu dihadapi.

“Ada yang sibuk mengurus rumah tangga, jaga rumah dan harta benda suami, berkhidmat untuk suami, hadap perangai anak-anak lagi dan macam-macam,” ujarnya lagi.

Beliau berkata, bagi isteri yang bekerja pula, ada stress dan bebanannya serta perlu menghadapi beban tugas di tempat kerja termasuk ragam majikan dan rakan sekerja, jalan yang sesak dan bermacam-macam lagi.

“Suami yang baik dan memahami, dia akan hargai apa yang dilakukan isterinya. Walaupun suami sibuk bekerja juga, jangan lupa bantu kawal agar isteri tak stress dan tertekan.

“Sama ada isteri bekerja atau jadi suri rumah, suami tak boleh abaikan kesihatan mental isteri. Cakna OK,” tambahnya. – HARAKAHDAILY 7/2/2023

- Advertisement -