DAP: Dalam diam-diam rupanya ‘berisi’

5 isu Kerajaan PH-BN ikut telunjuk DAP

- Advertisement -

KELANTAN dianaktirikan oleh Kerajaan Persekutuan suatu ketika dahulu adalah sejarah yang tidak boleh dipadamkan dari kanvas politik negara. Walaupun ia merupakan pertembungan antara kerajaan dengan kerajaan, hakikatnya kesan menimpa ke atas kehidupan rakyat.

Rakyat Kelantan menjadi mangsa sikap tidak demokratik Umno-BN yang tidak dapat menerima kekalahan dalam PRU dan perbezaan politik. Tindakan tidak matang dan dendam itu bahkan seperti satu hukuman dari Umno-BN ke atas rakyat negeri tersebut kerana menolak parti itu.

Tidak hanya diskriminasi, peminggiran dan penafian hak, Kelantan malah sering diperlekeh, dihina dan diperburukkan secara momokan propaganda. Namun, semua itu telah membentuk solidariti yang mengikat erat hubungan antara rakyat dan Kerajaan Negeri dipimpin PAS.

Keadaan demikian menjadikan rakyat Kelantan bersatu, tekun dan bijak di mana ramai yang bekerja sendiri, berniaga atau merantau dengan meneroka dan meraih peluang kehidupan. Kalau bekerja ‘makan gaji’ pun, mereka selalunya mengetuai atau dikenali sebagai pekerja yang rajin.

Ini bermakna, rakyat Kelantan dalam berhadapan segala halangan dan kekurangan telah menunjukkan semangat berdikari yang cukup tinggi pada banyak aspek. Ketika kerajaannya mentadbir urus pembangunan dan kemajuan negeri, rakyatnya pula gigih memenuhi rutin harian kehidupan.

Misalnya dalam sektor pertanian, Kerajaan Negeri Kelantan hanya dapat membantu pekebun dan penternak dengan kemampuan yang sangat terhad. Tetapi pertanian Kelantan merakyat sehingga keperluan sara diri dan makanan bagi negeri itu dapat dipenuhi, bahkan hingga ada yang melebihi.

Keuntungan daging

Contohnya keperluan daging di mana rakyat Kelantan adalah pemakan daging lembu segar tempatan terbanyak di negara ini dan ada juga dijual ke negeri-negeri lain. Kebanyakan lembu-lembu ini diternak sendirian secara kecil-kecilan di kawasan sekitar kampung penternak.

Tetapi kalaulah Kelantan tidak dianaktirikan, mungkin penternakan secara perladangan teratur untuk penghasilan daging dan susu dengan lebih banyak akan dapat diadakan. Kerana negeri itu bukan sahaja ada tanah yang luas, tapi rakyatnya terbukti sebagai penternak berpengalaman.

Malangnya sehingga ke hari ini, dengan kepakaran, institusi, prasarana serta teknologi pertanian dimiliki, negara masih bergantung besar kepada bekalan daging beku import. Ditambah pula isu-isu integriti seperti pengesahan halal diragui, sembelihan tidak patuh syarak dan dicampur daging babi.

Ia bagaikan jatuh ditimpa tangga di mana boleh menjadi antara petunjuk bahawa urusan sekuriti makanan bagi negara masih belum terjamin. Sudahlah kuantiti jauh dari mencukupi, keperluan yang cuba dipenuhi pula berdepan dengan penipuan dan kecurangan.

Soalnya, siapakah dalang terlibat melanggar prosedur pengimportan berkenaan yang mungkin ghairah meraih keuntungan perniagaan, tetapi mengkhianati pengguna? Agak mustahil jika pemegang permit itu seorang Muslim akan tergamak melakukan perbuatan terkutuk sedemikian.

Sedangkan begitu besar manfaat golongan bukan-Muslim peroleh dalam meluas dan meningkatkan jualan perniagaan mereka dari pengesahan atau sijil Halal JAKIM. Tetapi Muslim pula berdepan isu-isu makanan haram ‘tersembunyi’ ini yang merupakan satu kejahatan sukar dimaafkan.

Dari laporan semasa Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) menunjukkan perkara seumpama tersebut masih lagi terjadi. Bermakna juga dengan lebih 10 agensi kerajaan yang ada dalam kawalan sempadan keluar masuk negara, isu ini masih membolosi?

Ketika keperluan dan hak Muslim itu diselaputi keraguan serta belum mendapat penyelesaian, harga daging babi pula lebih diberi perhatian oleh Kabinet Kerajaan Pusat. Fokus tidak seimbang ini memperlihatkan Kerajaan PH-BN hanya menjaga poket atau perolehan kelompok tertentu.

Samalah seperti Umno-BN dahulu yang mewujudkan pelbagai bantuan atau skim berkaitan perniagaan atau keusahawanan tetapi dengan melihat ‘warna politik’. Rakyat Kelantan yang terkenal paling ramai berniaga tidakpun dibantu, namun mereka berdikari dengan jayanya.

Pendidikan yang terbela?

Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini telah meminta pelajaran Pendidikan Islam dikaji semula supaya memberi kefahaman yang jelas. Katanya, ia agar tidak semudahnya percaya sebarang hujah mana-mana pihak, meskipun tokoh parti politik, mahupun para ulamak yang ada.

Singgungan beliau itu agak melalut, malah tujuan kehendak Anwar itu juga kabur, tetapi sinisnya seperti berada dalam kerangka politik. Kerana dilihat menyasarkan kepada semua segmen; murid, pelajar, mahasiswa mahupun yang mengikuti pengajian di pondok, surau dan masjid.

Apatah lagi institusi Pendidikan Islam khusus dan pengajian Islam umumi berkembang subur di negeri-negeri pembangkang yang menjadi lawan politik Anwar. Sedang sekatan pula diwujudkan di negeri-negeri yang berada dalam jajaran Koridor Pakatan Harapan dicetuskan DAP?

Anwar seolah-olah menanam curiga serta menimbulkan polemik baharu ke atas hal ehwal umat Islam dengan mengundang sesuatu yang boleh menjadi perpecahan. Juga memarakkan perbahasan yang memungkinkan penyusupan elemen liberalisme dan pluralisme.

Sedang kepentingan umat Islam seakan digoncang, pihak lain pula bangkit mengemuka tuntutan untuk perjuangan mereka kepada pendidikan bersifat kaum segera diiktiraf. Ketika institusi Pendidikan Islam masih terasa sakit ditarik bantuan perkapita tahun 1992 dahulu, institusi pendidikan kaum itu pula dicurah sumbangan kewangan.

Penceroboh tanah disantuni

Lebih 60 tahun kewujudan tanah-tanah rancangan khas seperti FELDA, FELCRA dan lain-lainnya di seluruh negara, namun hal pemilikan masih menjadi isu sehingga ke hari ini. Kasihan para peneroka yang telah menerangi hutan belantara memugar tanah menanam komoditi untuk hasil negara.

Bukan sahaja ramai yang kais pagi makan pagi atau memperoleh pendapatan sekadarnya, bahkan kebanyakan mereka senasib gelandangan dan bagai merempat di negara sendiri. Kerana tanah diduduki dan didirikan kediaman belum diberikan geran pemilikan.

Bila-bila masa sahaja mereka boleh terusir terpaksa berpindah sedangkan pernah menabur jasa menghidupkan tanah serta membina keluarga dan kemasyarakatan di situ. Kerajaan BN yang berkuasa dahulu gagal memberi hak sewajarnya, bahkan menjadikan hal itu satu cengkaman politik.

Berbeza komuniti lain yang ada tanah mereka dituntut geran pendudukan sehingga 999 tahun, entah ada yang diluluskan atau tidak? Begitu juga misalnya di Pahang, banyak tanah diteroka secara haram, tetapi terbaharu para penceroboh boleh diajak berunding; adakah untuk ditawarkan geran?

Gigihnya mereka, bukan setakat mahu menjamin pemilikan, malah kampung-kampung baharu mereka wujudkan diperjuang hingga mendapat pengiktirafan UNESCO. Dengan itu, mereka bukan sahaja mendapat peruntukan kewangan badan dunia itu, bahkan juga jaminan ‘perlindungan’.

Sedangkan, sudah berapa kampung warisan penduduk asal seperti di Pulau Pinang yang telahpun ‘lenyap pupus’ beberapa tahun lalu. Banyak juga lagi perkampungan seumpama di seluruh negara sedang terancam kerana begitu diidamkan para kapitalis, termasuk Kampung Baru Kuala Lumpur.

Hanya yang betul-betul terbukti menjamin kependudukan dan pemilikan tanah serta kediaman kepada rakyat adalah Kerajaan-kerajaan Negeri diterajui PAS. Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis bukan sahaja menjaga kebajikan rakyat, tetapi juga kedaulatan peribumi.

Politik perumahan

Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming baru-baru ini membuat pengumuman berkenaan usaha menangani masalah perumahan di negara ini. Pihaknya akan membawa masuk pakar dari Lembaga Perumahan dan Pembangunan (HDB) Singapura ke KPKT.

Rancangan beliau itu menerima kritikan banyak pihak, lantas Nga seperti juga selalu, segera membalas pertikaian berkenaan dengan menyatakan pihak berkenaan hipokrit. Bidas beliau, ada pihak itu dahulunya pernah mengadakan lawatan ke Singapura untuk belajar daripada HDB.

Ya, ada banyak pihak ‘belajar’ dari HDB, tetapi apabila aplikasi, ia disesuaikan dengan keadaan dalam negara, sedangkan tindakan Nga itu berbeza di mana KPKT akan ‘diajar’! Tidak perlu ‘melalut dan mengarut’ hingga mengaitkan tindakannya itu seperti ‘Dasar Pandang Ke Timur’.

Bahkan Nga cuba merasionalkannya sebagai kerjasama kerajaan dengan kerajaan (G to G) seperti yang pernah diadakan. Hakikatnya, ramai tahu sejarah rancangan perumahan Singapura adalah merupakan sebahagian agenda strategik dan licik parti pemerintah negara itu, PAP.

Kritikan yang dihalakan kepada Nga kerana kenal sangat muslihat di sebalik rancangan beria-ia diumumkan Menteri itu di mana pasti terkandung motif politik partinya. Penyusunan perumahan di Singapura adalah satu bentuk ‘kawalan atau cengkaman’ PAP ke atas rakyat negara itu.

Barangkali itulah cuba dilaksanakan pula di negara ini, selari nafsu partinya mahu Pilihan Raya Kerajaan Tempatan diadakan, sekali gus meluaskan Koridor Harapan. Realitinya Singapura dinyatakan berjaya kerana dapat memenuhi perumahan diperlukan rakyatnya cumalah dari aspek jumlah.

Dari aspek kesejahteraan, ada banyak kajian memaparkan rakyat negara itu merasa terbelenggu dan hidup dalam kerungsingan kepada pelbagai ketidakpastian, serta banyak berkaitan psikologi lainnya. Mungkin inilah nanti bakal terjadi di Pulau Pinang yang diperintah parti tersebut.

Sedangkan model rujukan lain boleh KPKT ‘belajar’ juga adalah misalnya daripada Australia dan Scotland, tetapi Singapura dipilih Nga kerana itulah kiblat parti beliau. Bahkan sebenarnya boleh ‘belajar’ dari negeri-negeri diperintah PAS dalam aspek perumahan dan pembangunan.

Kelantan walaupun tidak terlihat maju termasuk dianaktirikan dari peruntukan rancangan perumahan Persekutuan, tetapi rakyatnya mudah memiliki tanah. Ini hasil polisi Kerajaan Negeri Kelantan, sekali gus rakyat dapat membina rumah idaman dan selesa.

Tetapi paling utama adalah kesejahteraan hidup rakyat berjaya diwujudkan dari pembangunan atau kemajuan negeri yang dibina. Itu juga sedang berlaku di Terengganu, Kedah dan insyaAllah Perlis. Malah kemampanan dan kelestarian dalam banyak aspek juga dilihat sedang menyinar.

Sebaliknya intervensi Kor Ming itu mungkin hanya akan memberi kelebihan atau keuntungan kepada golongan pemaju konglomerat yang kaya untuk semakin kaya. Lalu rakyat kekal menjadi mangsa pelbagai mainan spekulasi serta semakin miskin, papa kedana dan ‘dijajah’?

Apapun, sebenarnya hasrat Nga itu telah dicurigai dan disangsikan kerana bakal menyentuh sensitiviti dan hak serta penguasaan yang bersifat ancaman dan gugatan. Bukan sahaja terhadap soal pemilikan dan kehidupan rakyat, tetapi juga keselamatan dan kedaulatan serta masa depan negara.

Mercun yang halal

Paling terkini, Kor Ming membuat pemberitahuan mengenai mercun dan bunga api yang bakal dibenarkan semula setelah ianya diharamkan kerajaan sejak tahun 1995 dahulu. Beliau dilihat sangat teruja mengumumkan keputusan Kabinet itu yang sepatutnya dibuat oleh Perdana Menteri.

Kerana ia suatu perkara besar di mana kerajaan memansuhkan keputusan kerajaan. Dahulunya ketetapan itu dibuat susulan latarbelakang, pengalaman, kesan dan akibat dari tragedi yang menimpa. Oleh itu, apabila peraturan ini diubah, maka perlulah dinyatakan justifikasinya.

Setakat perkembangan yang berlaku sebelum keputusan Kabinet itu adalah insiden permainan mercun di Simpang Pulai di mana pihak polis telah membuka kertas siasatan. Adakah ia satu cara Nga mencabar dan menunjukkan angkuh kuasanya kepada penguatkuasa keselamatan?

Setidaknya perkara itu diumumkan Menteri Dalam Negeri (KDN) kerana berada di bawah tanggungjawabnya atau Menteri Ekonomi yang akan mengaut duti import. Sepatutnya Nga selaku Menteri yang Jabatan Bomba dan Penyelamat di bawahnya memberi nasihat berkaitan keselamatan.

Lebih dangkal dan merepek apabila beliau menyatakan bahawa permainan mercun itu akan memeriahkan lagi sambutan Aidil Fitri pada April nanti. Bahkan dikaitkan sama dengan Deepavali dan Krismas sepertimana Tahun Baru Cina seolah-olah ia budaya dalam perayaan di negara ini.

Oleh itu, riang gembira dan ghairah Nga kepada perkara tersebut sangat menimbulkan persoalan. Adakah beliau yang menggesa Kabinet merombak semula keputusan itu? Adakah beliau mewakili kelompok berkepentingan yakni dalam kalangan pengimport mercun dan bunga api?

Kerana antara hujahnya juga adalah berkenaan janaan hasil pendapatan yang akan diperoleh kerajaan. Beliau mungkin sengaja menutup sebelah mata betapa perniagaan seperti itu terdedah kepada penyeludupan. Lebih utama bahaya boleh menimpa atas premis dan manusia.

Keuntungan diraih kelompok tertentu, tetapi negara menanggung kos besar akibat kebakaran, letupan, kecederaan, kehilangan anggota dan kematian. Kilang Bright Sparklers di Sungai Buloh sudah lenyap dari mata dan peta, tetapi akibatnya masih berparut buat negara.

Daripada memperjuangkan dan sibuk perkara berkenaan yang juga bercanggah dengan peranan KPKT serta boleh mengundang risiko malapetaka, ada baiknya beliau menumpukan kepada usaha kebersihan tandas awam ‘BMW’ iaitu Bersih, Menawan dan Wangi’.

Untuk memastikan pencapaian itu dan menunjukkan komitmen serta jaminan pihaknya, selain meningkatkan lagi tarikan dan perhatian rakyat kepada beliau, Nga boleh serlahkan lagi menerusi pemantauan dengan tidur semalaman di tandas. Menteri PH kan suka populariti komedi seperti itu?

Penutup

Beberapa isu ini sudahpun seperti mengesahkan skeptikal dan pandangan banyak pihak bahawa Kerajaan PH-BN dipimpin Anwar Ibrahim sebenarnya mengikut telunjuk DAP. Semua isu-isu dinyatakan itu adalah perkara sering didesak atau dituntut DAP dalam penekanan parti tersebut.

Ianya bukan sahaja berupa usaha-usaha memenuhi keperluan dan kepentingan kelompok yang jelas bersifat perkauman biarpun dinafikan mereka. Hakikatnya juga wujud agenda dan muslihat politik DAP ke arah mencapai segala nafsu cauvinisme dan ultra kiasu parti itu.

Rakyat juga dapat menyaksikan dengan terbukti bahawa DAP biarpun ketara menyembunyikan diri sejak menjelang PRU15 lalu hingga ke hari ini, tetapi galak ‘di sebalik tabir’. Kerana setiap kali mereka muncul, pasti ada sahaja kejelikan atau akibat buruk yang ditimbulkan hingga sukar dibendung.

Mudah disimpulkan dari hakikat sebenar pendekatan terkini parti itu untuk terus rakyat dan negara ini ingat dan waspadai adalah bahawa DAP dalam diam-diam rupanya ‘berisi’.

IZWAN ABDUL HALIM
[email protected]HARAKAHDAILY 7/2/2023

- Advertisement -
- Advertisement -