Kebajikan: PASRelief cerminan kenyataan Presiden PAS

- Advertisement -

PASRelief sebagai salah satu entiti Pusat Bantuan Kemanusiaan Antarabangsa dalam PAS menyambut baik tulisan YB Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS bertajuk ‘PAS Berkebajikan; Tidak Bermusim, Tidak Bertempat dan Tidak Terpilih’.

- Advertisement -

PASRelief ditubuhkan untuk menggerakkan kerja-kerja bantuan kemanusiaan di luar negara yang pastinya bukan fokus kepada kalangan yang akan mengundi PAS dalam mana-mana pilihan raya.

Bukan sedikit wang yang dikeluarkan oleh ahli-ahli dan para penyokong PAS dalam membantu masyarakat antarabangsa yang memerlukan, sebagai contoh kecil daripada lembaran tebal bantuan antarabangsa yang digerakkan oleh PAS:

i) Pada tahun 2021, lebih RM16 juta telah disumbangkan oleh ahli dan penyokong PAS kepada Palestin melalui kempen Aid4Palestine.

ii) Terbaharu PASRelief telah merasmikan Pusat Islam Arsal di Lubnan yang bernilai RM590,000 bagi tujuan pendidikan, kemahiran dan pusat operasi bantuan mangsa pelarian.

iii) Manakala terkini PASRelief telah melancarkan kempen Aid4Yemen dan misi bantuan ini akan dijalankan pada pertengahan bulan Februari ini. Sumbangan boleh disalurkan melalui Akaun Tabung Kemanusiaan Antarabangsa Maybank 5640 7061 1352.

Jikalah kerja kebajikan PAS hanya untuk musim pilihan raya dan menarik undi sebagaimana dakwaan pihak tertentu, tiada guna sumbangan ahli PAS yang bernilai jutaan ringgit disalurkan melalui PASRelief yang bukan fokus kepada pengundi di Malaysia.

Namun, konsep kebajikan yang diterapkan dalam fikrah dan jiwa ahli PAS tidak mengharapkan kepada balasan manusia, namun lebih utama ianya adalah sebagai bekalan untuk di hari akhirat sana.

YB USTAZ MOHD YUSNI MAT PIAH
Pengarah PASRelief
6 Februari 2023 – HARAKAHDAILY 6/2/2023

- Advertisement -