Gempa bumi di Turki, Syria, kini sekurang-kurangnya 640 orang maut

Orang ramai dan pekerja penyelamat mengusung penduduk yang cedera di Adana, Turkiye.
- Advertisement -

ANKARA: Gempa bumi kuat berukuran 7.8 magnitud yang melanda selatan Turki dan utara Syria hari ini, merobohkan ratusan bangunan dan angka kematian melonjak kepada sekurang-kurangnya 641 orang.

- Advertisement -

Beratus-ratus lagi mangsa dipercayai masih terperangkap di bawah runtuhan dan jumlah korban dijangka terus meningkat apabila anggota penyelamat menjalankan kerja mencari di timbunan runtuhan bangunan di bandar dan pekan seluruh kawasan terbabit.

Di kedua-dua belah sempadan, penduduk tersentak daripada tidur akibat gempa sebelum subuh meluru keluar dalam keadaan cuaca buruk musim sejuk, hujan dan bersalji, ketika bangunan runtuh dan gegaran susulan yang kuat berterusan.

Pekerja penyelamat dan penduduk di beberapa bandar mencari mangsa yang terselamat, bekerja di celah-celah longgokan konkrit dan logam.

Di bandar Adana di Turki, seorang penduduk memberitahu tiga bangunan berhampiran rumahnya runtuh. “Saya tidak mempunyai kekuatan lagi,” kedengaran seorang mangsa yang terselamat berteriak dari bawah runtuhan ketika pekerja penyelamat cuba menghubunginya, kata pelajar kewartawanan Muhammet Fatih Yavus.

 Seorang lelaki membawa seorang kanak-kanak yang dipercayai maut di bandar Azmarin, wilayah Idlib di utara Syria. – AP

Lebih jauh ke timur di Diyarbakir, pasukan penyelamat membawa mereka tercedera menggunakan pengusung keluar dari timbunan lantai konkrit yang pernah menjadi bangunan pangsapuri.

Sementara itu di sebelah sempadan Syria, gempa memusnahkan kawasan yang dikuasai pembangkang yang dipenuhi kira-kira empat juta orang yang melarikan diri dari kawasan lain di Syria akibat perang saudara yang berpanjangan.

Ramai yang tinggal di bangunan rosak akibat pengeboman sebelum ini. Beratus-ratus keluarga masih terperangkap dalam runtuhan, kata pertubuhan kecemasan yang dipanggil White Helmets dalam satu kenyataan.

Pekerja penyelamat berkata, kemudahan kesihatan dan hospital sesak dipenuhi dengan mereka yang mengalami kecederaan.

“Kami khuatir jumlah kematian mencecah angka ratusan,” kata doktor, Muheeb Qaddour, ketika dihubungi melalui telefon dari bandar Atmeh. – AP

- Advertisement -