Tuduhan tidak benar

Foto hiasan.
- Advertisement -

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنها قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه و سلم يَقُوْلُ: وَ مَنْ قَالَ فىِ مُؤْمِنٍ مَا لَيْسَ فِيْهِ أَسْكَنَهُ اللهُ رَدْغَةَ اْلخَبَالِ حَتىَّ يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ

- Advertisement -

Daripada Abdullah bin Umar RA berkata, aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang berkata mengenai seorang mukmin yang tidak ada padanya, maka Allah akan menempatkannya pada “rodghah al-Khabal” sehingga ia keluar dari apa yang ia katakan” (HR Abu Daud No: 3597) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

  1. Islam mendidik umatnya agar sentiasa berakhlak dan beradab dalam hubungan sosial dengan orang lain.
  2. Jika seseorang menuduh Muslim lain dengan sesuatu yang tidak benar padanya sekadar bersangka-sangka sama ada dengan percakapan mahupun tulisan, maka tuduhan itu akan membawanya kepada keburukan pada hari kiamat.
  3. Rasulullah SAW memberi ancaman keras bagi seseorang yang menuduh mukmin lain dengan suatu tuduhan dan fitnah, Allah akan menempatkan pada “rodghah al-Khabal”, yakni tempat yang berisi cairan dari penduduk neraka berupa keringat, darah, nanah, kotoran dan sebagainya sehingga ia keluar dari apa yang ia katakan atau dia mendapat kemaafan dari orang yang di tohmah dan fitnah.

Jauhkan daripada mengadu domba dengan umpatan dan fitnah terutama di media sosial.

Bagi kita sebagai pembaca, elakkan share dan forward sesuatu yang berbentuk tuduhan dan sangkaan penulis. Jika salah ia menjadi fitnah. Jika betulpun dia jadi mengumpat.

“Negara Rahmah Ummah Sejahtera”

USTAZ KAMAL ASHAARI
Ahli Parlimen Kuala Krau
Mudir KOMTAQ
5 Februari 2023 / 14 Rejab 1444 – HARAKAHDAILY 5/2/2023

- Advertisement -