Rugi RM428 bilion: Adani bukan lagi manusia terkaya Asia

Gautam Adani pada asalnya pelajar yang tercicir dari sekolah sebelum menjadi bilionair. (FOTO: India TV News)
- Advertisement -

NEW DELHI: Kerugian pasaran Kumpulan Adani meningkat melebihi AS$100 bilion (RM428 bilion)  pada Khamis (2 Feb), mencetuskan kebimbangan mengenai potensi kesan sistemik sehari selepas firma utama kumpulan India itu meninggalkan tawaran saham AS$2.5 bilion.

- Advertisement -

Satu lagi cabaran untuk Adani pada Khamis datang apabila Indeks S&P Dow Jones berkata bahawa ia akan mengeluarkan Adani Enterprises daripada indeks kemampanan yang digunakan secara meluas, berkuat kuasa 7 Feb, yang akan menjadikan saham itu kurang menarik kepada dana yang mementingkan kelestarian.

Di samping itu, Bursa Saham Nasional India pula berkata bahawa ia telah meletakkan saham pengawasan tambahan Adani Enterprises, Pelabuhan Adani dan Ambuja Cements.

Bagaimanapun, pengerusi Kumpulan Adani, Gautam Adani sedang berbincang dengan pemberi pinjaman untuk membuat prabayar dan melepaskan saham yang dicagarkan ketika beliau berusaha memulihkan keyakinan terhadap kesihatan kewangan konglomeratnya, lapor Bloomberg News.

Penarikan kejutan penjualan saham Adani Enterprises menandakan kemunduran dramatik bagi pengasas Adani, pelajar yang tercicir dari sekolah yang bertukar menjadi bilionair yang kekayaannya meningkat pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini tetapi telah menjunam dalam hanya seminggu selepas laporan penyelidikan kritikal oleh syarikat pendek yang berpangkalan di Amerika Syarikat, Hindenburg Research.

Menggugurkan penjualan saham menyebabkan gelombang kejutan merentasi pasaran, politik dan perniagaan. 

Susulan saham Adani menjunam, ahli parlimen pembangkang menggesa siasatan lebih meluas dan bank pusat India bertindak untuk memeriksa pendedahan bank kepada kumpulan syarikat itu. 

Sementara itu, unit kekayaan Citigroup berhenti membuat pinjaman margin kepada pelanggan terhadap sekuriti Kumpulan Adani.

Krisis itu menandakan perubahan dramatik nasib bagi Adani, yang dalam beberapa tahun kebelakangan ini menjalin kerjasama dengan gergasi asing seperti TotalEnergies Perancis dan menarik pelabur seperti Syarikat Induk Antarabangsa Abu Dhabi ketika beliau meneruskan pengembangan global menjangkau dari pelabuhan ke sektor tenaga.

Dalam satu langkah mengejut lewat pada Rabu (1 Feb), Adani membatalkan penjualan saham itu kerana kekalahan saham yang dicetuskan oleh kritikan Hindenburg semakin meningkat, walaupun ia telah dilanggan sepenuhnya sehari sebelumnya.

“Adani mungkin telah memulakan krisis keyakinan dalam saham India dan itu mungkin mempunyai implikasi pasaran yang lebih luas,\” kata Ipek Ozkardeskaya, penganalisis pasaran kanan di Swissquote Bank.

Saham Adani Enterprises jatuh 27 peratus pada Khamis (2 Feb), ditutup pada paras terendah sejak Mac 2022.

Syarikat kumpulan lain turut kehilangan tempat, dengan kerugian 10 peratus pada Adani Total Gas, Adani Green Energy dan Adani Transmission, manakala Pelabuhan Adani dan Zon Ekonomi Khas susut hampir 7 peratus.

Sejak laporan Hindenburg pada 24 Jan lalu, syarikat kumpulan telah kehilangan hampir separuh nilai pasaran gabungan mereka.

 Adani Enterprises – digambarkan sebagai inkubator perniagaan Adani – telah kehilangan AS$26 bilion dalam permodalan pasaran.

Sehubungan itu, Adani juga kini bukan lagi orang terkaya di Asia, setelah merosot ke tangga ke-16 dalam ranking Forbes orang terkaya di dunia, dengan nilai bersihnya hampir separuh kepada AS$64.6 bilion dalam seminggu.

Sebelum ini, lelaki berusia 60 tahun itu berada di tempat ketiga dalam senarai itu, di belakang bilionair Elon Musk dan Bernard Arnault. Saingan Adani,  Mukesh Ambani dari Reliance Industries kini mengantikan beliau sebagai individu terkaya di Asia. – HARAKAHDAILY 3/2/2023

- Advertisement -