Kerajaan morat-marit Anwar dan Zahid

Ustazah Nuridah Mohd Salleh
- Advertisement -

MENURUT Anwar Ibrahim, konsep Madani adalah untuk memetakan strategi bagi mentadbir negara dengan berkesan dengan maksud sebuah negara yang mampan, sejahtera, berdaya cipta, saling menghormati, punyai keyakinan dan bersifat ihsan.

- Advertisement -

Namun, apa yang dizahirkan oleh Anwar dan Zahid dalam langkah pentadbirannya adalah terlalu berbeza ibarat langit dan bumi ketaranya.

Hampir setiap kali apabila Anwar membuka mulut menyampaikan isu-isu dasar atau polisi penting negara dalam sidang media pasti akan ada isu kotroversi yang tular dalam kalangan rakyat di media sosial.

Penolakan oleh rakyat adalah sangat jelas, tidak terbendung dan amat signifikan.

Konsep Kerajaan Madani yang terlalu agung dan ketempangan serta kecacatan pentadbiran Anwar dan Zahid yang terlalu ketara membuatkan dasar madani itu hanyut dalam arus porak peranda politik yang dicetuskan oleh Anwar dan Zahid.

Kerajaan porak-peranda, tidak ada daya fokus dan rapuh hala tuju seperti ini adalah amat berisiko bagi negara kita untuk berhadapan dengan tahun 2023 yang amat genting, menekan dan terhimpit dengan tekanan ekonomi yang tidak terkawal sama ada di peringkat nasional atau internasional ini.

Para Perdana Menteri sebelum ini juga pernah memperkenalkan konsep pentadbiran masing-masing. Sebagai contoh, Datuk Seri Ismail Yaakob mempromosi Keluarga Malaysia; Tan Sri Muhyiddin Yassin, Kerajaan Prihatin; Datuk Seri Najib Tun Razak, 1 Malaysia dan Tun Abdullah Ahmad Badawi, Islam Hadhari.

Namun, belum ada dasar negara yang dikritik terlalu hebat seperti ini. Berbeza dengan Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 yang juga pernah dilancarkan sebelum ini. Ianya tulen, inklusif, diwacanakan dalam kalangan pentadbir dan rakyat dengan tenang dan tekun.

Anwar dan Zahid secara umumnya telah gagal mewarisi pentadbiran negara ini. Zaman mereka dalam politik tanah air telah tamat.

Sudah tiba masanya mereka melepaskan beban dan amanah yang tidak tertanggung ini kepada mereka yang lebih berpangalaman, profesional, bersih dan stabil untuk mengurus politik serta pentadbiran negara ini.

USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH
Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 3/2/2023

- Advertisement -