Anda pengedar dadah jika miliki sebiji pil methamphetamine!

Anggota polis Thailand mengawal methamphetamine yang dirampas.
- Advertisement -

BANGKOK: Thailand bersedia untuk memperketatkan peraturan mengenai pemilikan methamphetamine, melabelkan sesiapa yang ditangkap membawa pil itu sebagai pengedar dadah dalam langkah yang dikatakan pakar boleh membalikkan pembaharuan narkotik kerana mengutamakan hukuman berbanding kesihatan awam.

- Advertisement -

Perubahan itu susulan gesaan Perdana Menteri, Prayuth Chan-ocha, untuk membanteras narkotik selepas seorang bekas anggota polis yang diberhentikan daripada tugas kerana menggunakan dadah, mengamuk dengan pisau dan pistol pada Oktober lalu, membunuh 37 orang termasuk 24 kanak-kanak.

Semalam, Kementerian Kesihatan Thailand mengeluarkan peraturan untuk mengklasifikasikan mereka yang memiliki walaupun satu pil methamphetamine atau Yaba sebagai pengedar dadah dan bukan pengguna. Ini bermakna memiliki dalam jumlah yang kecil boleh dikenakan hukuman berat termasuk penjara.

Ketika ini, pengedar dadah berdepan hukuman penjara sehingga 15 tahun atau antara 2 hingga 20 tahun jika didapati menjual kepada remaja bawah umur. Namun, mereka yang ditangkap dengan jumlah yang lebih kecil boleh mengelakkan hukuman penjara dengan memilih hukuman pemulihan atau rawatan.

Tahun lalu, Kementerian Kesihatan mencadangkan bahawa hanya orang yang memiliki lebih daripada 15 pil diklasifikasikan sebagai pengedar.

“Perubahan kepada peraturan kementerian adalah untuk menangani masalah sosial dengan cara yang muktamad dan berkesan serta mengekang penyebaran pil Yaba,” kata Menteri Kesihatan, Anutin Charnvirakul.

Beliau berkata, pegawai penguatkuasa undang-undang boleh terus menggunakan budi bicara berdasarkan kes demi kes. Peraturan terkini sedang menunggu kelulusan Kabinet.

Pakar berkata, pendekatan baharu itu berisiko membalikkan pembaharuan yang diperkenalkan pada 2021 apabila Parlimen meluluskan rang undang-undang yang mengutamakan pencegahan dan rawatan, berbanding hukuman untuk pengguna dadah kecil-kecilan.

Kerajaan berkata, undang-undang telah mengurangkan hukuman penjara untuk hampir 50,000 banduan penjara.

“Jika had satu pil diteruskan, penjara yang sesak akan diisi pesalah tanpa henti, tidak akan ada ruang untuk menahan orang yang diklasifikasikan sebagai pengedar,” kata Jeremy Douglas, wakil Asia Tenggara dan Pasifik bagi Pejabat Dadah dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Jenayah (UNODC).

“Negara ini dibanjiri dengan dadah, ini bukan masa untuk membalikkan pembaharuan dadah.” – REUTERS

- Advertisement -