Farah sertai Maraton London sebelum bersara

Mo Farah memenangi empat pingat emas Olimpik dan enam kejuaraan dunia.
- Advertisement -

Juara Olimpik empat kali Britain, Mo Farah, menjangkakan 2023 menjadi tahun terakhir kerjaya olahraganya selepas mengesahkan akan menyertai Maraton London, April ini.

Farah yang menarik diri dari pertandingan ini tahun lalu kerana kecederaan, menyertai Maraton London sebanyak tiga kali dengan keputusan terbaik di tempat ketiga pada 2018, tahun yang sama dia memenangi Maraton Chicago.

- Advertisement -

“Saya tidak akan pergi ke Sukan Olimpik dan saya fikir 2023 mungkin tahun terakhir saya,” kata Farah yang berusia 40 tahun pada Mac ini.

“Ia merupakan kerjaya yang menakjubkan dan bagi saya, mengambil bahagian dalam Maraton London adalah perkara yang besar,” katanya.

Menurutnya: “Bagus untuk memenangi Maraton London, tetapi ia memerlukan banyak masa… jadi bagus untuk mengucapkan selamat tinggal dan saya fikir ia akan menjadi agak emosional.

“Saya sangat bangga dengan pencapaian saya dan hanya mahu memberikan diri sekali lagi dan melihat apa yang boleh dilakukan. Tetapi saya tidak mempunyai apa-apa untuk dibuktikan,” katanya.

Farah akan disertai juara 10,000 meter Sukan Komanwel, Eilish McColgan, yang juga menarik diri menjelang penampilan sulungnya tahun lalu kerana masalah perubatan. Atlet berusia 32 tahun itu adalah anak perempuan kepada pemenang 1996, Liz McColgan.

“Mengecewakan kerana tidak mengambil bahagian dalam Maraton London tahun lalu. Saya melalui musim panas yang hebat di trek dan perancangan sekarang ialah penampilan sulung maraton saya di London,” kata pemenang pingat emas Sukan Birmingham 2021.

“Namun, saya mengambil masa yang lebih lama untuk bersedia sepenuhnya untuk larian maraton dan April akan datang dengan cepat. Jadi saya sangat teruja,” kata Eilish.

Maraton London akan diadakan di jalan raya London pada 23 April – REUTERS

- Advertisement -