Britain, negara G7 tunggal alami penyusutan ekonomi 2023

Kadar cukai lebih tinggi diumumkan oleh Canselor, Jeremy Hunt (kiri) dikatakan oleh IMF sebagai antara punca pencetus tekanan politik buat Rishi Sunak selaku Perdana Menteri dalam jangkaan bahawa Britain merupakan satu-satunya negara G7 yang bakal mengalami penyusutan ekonomi pada 2023. (FOTO: Daily Mail UK)
- Advertisement -

LONDON: Britain dijangka menjadi satu-satunya negara perindustrian utama G7 yang menyaksikan ekonominya menyusut pada tahun ini, impak jawatan perdana menteri singkat yang dipegang Liz Truss mendorong penurunan pertumbuhan mendadak daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Menambah tekanan politik yang semakin meningkat ke atas Perdana Menteri Britain, Rishi Sunak susulan pemecatan pengerusi parti Konservatif Nadhim Zahawi, IMF yang berpangkalan di Washington memberi amaran pada hari ini (31 Jan) bahawa ia menjangkakan ekonomi United Kingdom akan menguncup sebanyak 0.6 peratus pada  tahun ini, lapor The Guardian.

- Advertisement -

“Ia adalah 0.9 mata peratus lebih buruk daripada yang dibayangkan dalam masa tiga bulan lalu dan lebih perlahan daripada ekonomi Rusia yang dilanda sekatan ekonomi,” ujar kenyataan IMF.

IMF berkata walaupun prospek bagi setiap ahli kumpulan G7 negara-negara  maju terkemuka yang lain telah bertambah baik atau kekal tidak berubah sejak Okt 2022, kenaikan kadar faedah dan cukai yang lebih tinggi telah menjadikan prospek ekonomi UK lebih suram.

Kaunselor ekonomi IMF, Pierre-Olivier Gourinchas, berkata bahawa 2023 akan menjadi tahun yang  ‘agak mencabar’ untuk UK kerana ia tergelincir dari atas ke bawah dalam jadual liga ekonomi G7. 

Terdahulu, Canselor UK, Jeremy Hunt, pada minggu lalu memberi amaran bahawa desas-desus kemerosotan menghalang pemulihan ekonomi UK, dan telah menghadapi tekanan untuk menghasilkan rancangan yang boleh dipercayai untuk meningkatkan pertumbuhan. 

Ucapannya, yang memberi tumpuan kepada sektor perusahaan, pendidikan, pekerjaan  lain telah secara meluas oleh pemimpin perniagaan sebagai tidak mempunyai dasar.

Penurunan taraf pertumbuhan UK itu muncul dalam kemas kini IMF kepada Tinjauan Ekonomi Dunia (WEO) setengah tahun – pemeriksaan kesihatan ekonomi global yang diterbitkan pada April dan Oktober.

WEO Okt 2022 telah disiapkan sebelum bajet mini pemotongan cukai daripada canselor ketika itu, Kwasi Kwarteng, pada akhir Sept dan mencatatkan pertumbuhan sebanyak 0.3 peratus untuk 2023. 

Dalam kemas kininya, IMF berkata UK telah menunjukkan prestasi yang lebih kukuh pada 2022 daripada jangkaan, meningkat sebanyak 4.1 peratus  berbanding 3.6 peratus yang dijangkakan tiga bulan lalu.

Namun ia berkata bahawa prospek untuk 2023 telah merosot, dengan ramalan yang dikemas kini mencerminkan cukai yang lebih tinggi yang diumumkan oleh Hunt selepas beliau menggantikan Kwarteng, kenaikan kadar faedah daripada Bank of England, keadaan kewangan yang lebih sukar untuk peminjam dan harga kos tenaga yang masih tinggi. 

Bakal menambahkan lagi ‘drama’ dalam senario ekonomi UK, sektor perbankan negara itu dijangka menaikkan kadar faedah daripada 3.5 peratus kepada 4 peratus menjelang Khamis (2 Feb) ini.

“Dengan inflasi pada kira-kira 10 peratus atau lebih di beberapa negara kawasan Eropah dan United Kingdom, belanjawan isi rumah kekal diregangkan. 

“Kadar kenaikan kadar yang dipercepatkan oleh Bank of England dan Bank Pusat Eropah mengetatkan keadaan kewangan dan menyejukkan permintaan dalam sektor perumahan dan seterusnya,” kata IMF.

Sumber perbendaharaan berkata tumpuan IMF pada tahap inflasi yang tinggi mengukuhkan keperluan untuk menangani krisis kos sara hidup di UK.

Kenyataan itu menambah bahawa pada 2021 Britain telah mengatasi ramalan yang dibuat oleh IMF dan Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD).

Bertindakbalas terhadap kenyataan IMF itu, Hunt berkata bahawa sebarang kemelesetan UK tahun ini berkemungkinan lebih kurang daripada yang diramalkan sebelum ini, namun angka-angka tersebut mengesahkan bahawa negara itu tidak terlepas daripada tekanan yang melanda hampir semua negara maju.

Hunt, yang rancangan untuk pertumbuhannya termasuk membangunkan UK yang setara dengan Silicon Valley California, menambah bahawa cabaran jangka pendek tidak seharusnya mengaburkan prospek jangka panjang UK – yang berjaya mengatasi banyak ramalan tahun lepas.

“Jika kami berpegang pada rancangan kami untuk mengurangkan separuh inflasi, UK masih diramalkan berkembang lebih cepat daripada Jerman dan Jepun pada tahun-tahun akan datang,” tegasnya.

Gourinchas berkata pergantungan tinggi UK pada gas asli yang masih mahal, kesan ‘parut’ pandemik Covid-19 terhadap saiz tenaga kerja, dan kos gadai janji yang lebih tinggi akan memberi kesan kepada pertumbuhan.

“Semua faktor ini akan membawa kepada pemberhentian aktiviti yang agak mendadak pada tahun ini,” katanya.

Daripada negara-negara G7 yang lain, IMF menyemak semula ramalan pertumbuhannya untuk Amerika Syarikat, Jerman, Itali, Jepun, Perancis dan Kanada.

Prospek pertumbuhan Rusia telah meningkat dengan ketara, kata IMF, dengan perbelanjaan ketenteraan yang lebih tinggi dan eksport tenaga yang memberangsangkan yang membawa kepada ramalan pengembangan sebanyak 0.3 peratus pada 2023 – peningkatan 2.6 mata.

Secara keseluruhan, pertumbuhan global diramalkan oleh IMF sebanyak 2.9 peratus tahun ini, 0.2 mata lebih tinggi daripada jangkaan pada Oktober, manakala unjuran untuk 2024 telah disemak turun sebanyak 0.1 mata kepada 3.1 peratus.

Gourinchas dalam pada itu berkata walaupun selepas peningkatan sederhana dalam gambaran global untuk 2023, pertumbuhan akan kekal lemah mengikut piawaian sejarah, impak perjuangan menentang tekanan inflasi terkuat dalam empat dekad dan serangan Rusia di Ukraine mengambil kesan.

“Walaupun menghadapi masalah ini, prospek adalah kurang suram berbanding ramalan Okt 2022, dan boleh mewakili titik perubahan, dengan pertumbuhan berada di paras terendah dan inflasi menurun.

“Pertumbuhan ekonomi terbukti berdaya tahan secara mengejut pada suku ketiga tahun lalu, dengan pasaran buruh yang kukuh, penggunaan isi rumah yang teguh dan pelaburan perniagaan, dan penyesuaian yang lebih baik daripada jangkaan kepada krisis tenaga di Eropah,” katanya. –HARAKAHDAILY 31/1/2023

- Advertisement -