Warga Amerika-Palestin pertama menang kerusi parlimen Illinois

Abdelnasser Rashid (dua dari kanan) di samping (dari kiri) Pesuruhjaya Cook County, Frank Aguilar dan Donna Miller, serta Pesuruhjaya Lembaga Semakan Cook County, Samantha Steele. (FOTO: Arab News)
- Advertisement -

CHICAGO, ILLINOIS: Abdelnasser Rashid, rakyat Palestin-Amerika pertama yang memenangi kerusi parlimen Illinois, mengangkat sumpah jawatan pada Ahad sebelum perhimpunan pegawai negeri dan tempatan terkemuka, serta pemimpin masyarakat Arab-Amerika.

Selepas mengangkat sumpah, Rashid menuntut keadilan untuk ‘mangsa keganasan yang tidak bersalah di mana-mana lokasi di dunia.

- Advertisement -

Ini termasuk orang awam Palestin yang menjadi sasaran tentera Israel, dan juga warga Afrika Amerika seperti Tire Nichols yang meninggal dunia tiga hari selepas dipukul oleh polis di Memphis pada 7 Jan lalu, lapor Arab News.

Rashid berkata bahawa  hak rakyat Palestin dan Afrika-Amerika adalah sama pentingnya dengan isu yang dihadapi setiap warga Amerika Syarikat termasuk peningkatan pendidikan untuk anak-anak mereka, lebih banyak pekerjaan, ekonomi yang lebih kukuh dan sokongan untuk keluarga mereka.

“Saya berbesar hati menjadi rakyat Palestin pertama yang dipilih ke Perhimpunan Agung Illinois bersama kakak saya, Nabeela Syed. Mari (beri) tepukan kepadanya,” kata Rashid yang mewakili Daerah Dewan Undangan Negeri ke-21. Syed, seorang Muslim, juga dipilih bersama Rashid pada November. 4 Pilihan Raya Umum dan mewakili daerah pinggir bandar utara ke-51 Dewan Undangan Negeri.

“Kami mengiktiraf pertaruhan yang tinggi pada masa yang kami hadapi. Saya telah merancang untuk memberikan ucapan perayaan yang tertumpu hampir secara eksklusif pada kemajuan yang kami capai. 

“Namun  sejujurnya, saya bukan sahaja boleh bercakap tentang kemajuan selepas melihat video Tire Nichols dibunuh dengan kejam oleh lima pegawai di Memphis, Tennessee. 

Video yang mengingatkan kita betapa banyak yang perlu kita lakukan. Begitu juga  video dari Gaza dan Tebing Barat di mana rakyat Palestin terus menderita di bawah pendudukan Israel yang kejam,” tegas beliau.

Rashid juga turut menegaskan bahawa  isu hak warga Afrika-Amerika dan Palestin isama pentingnya dengan sistem penjagaan kesihatan AS yang ‘meredum’ dan krisis perumahan di rantau itu, dan beliau menuntut  agar “sama-sama membina gabungan yang tahan lama untuk memperjuangkan keadilan dan kesaksamaan’ untuk semua rakyat baik di AS dan dunia.

Merupakan ahli parlimen Demokrat, daerah Rashid terpilih adalah termasuk sebahagian daripada lokaso pemempatan penduduk Amerika-Palestin yang semakin meningkat bilangannya di negeri itu yang berpangkalan di pinggir barat daya Chicago termasuk di Bridgeview dan Burbank.

Beberapa pegawai pilihan raya terkemuka menghadiri majlis angkat sumpah itu dengan memetik pemilihan Rashid sebagai bukti bahawa sistem itu boleh berubah dan menjadi lebih perwakilan.

Antara penceramah ialah Senator AS Dick Durbin, yang semasa penggalnya memegang jawatan beberapa kakitangan Palestin dan Arab-Amerika, termasuk Reema Dodin yang berkhidmat sebagai timbalan ketua kakitangannya di Washington D.C.

Dodin telah dipilih oleh Presiden Joe Biden untuk berkhidmat sebagai timbalan pengarah Pejabat Hal Ehwal Perundangan Rumah Putih, jawatan tertinggi yang akan disandang oleh seorang warga Amerika- Palestin. 

Dari salasilah sejarah keluarganya, ibu bapa Dodin berhijrah ke Amerika dari Hebron di Tebing Barat yang diduduki Israel.

Setiausaha Negara Illinois yang baru dipilih, Alexi Giannoulias, yang juga bekas pengurus kempen pilihan rayanya, perunding politik Palestin Amerika Hanah Jubeh pula kini menjadi timbalan setiausaha negara, memuji Rashid sebagai simbol keterbukaan dan keterangkuman yang dianuti Illinois.

“Komuniti ini sepatutnya sangat, sangat berbangga dengan apa yang telah dicapai oleh Abdelnasser Rashid … warga Amerika-alestin pertama dan satu daripada hanya dua orang Islam dalam sejarah Perhimpunan Agung di Negeri Illinois,” ulas  Giannoulias, yang pejabatnya dianggap sebagai menjadi lebih berkuasa daripada gabenor negeri.

“Anda mewakili generasi akan datang, Abdelnasser. Orang yang datang ke negara ini dengan tiada apa-apa. Yang bekerja keras. Siapa yang didiskriminasi. 

“Siapa yang berkorban dan menghadapi cabaran yang tidak dapat kami duga, kini memandang anda sebagai sebab mengapa mereka datang ke negara ini dan sebab mengapa mereka melakukan pengorbanan itu. 

“Mereka boleh menunjuk kepada anda dan mengatakan dia adalah salah seorang daripada kami. Jika dia boleh melakukannya, kita boleh melakukannya,” ungkap Giannoulias lagi.

Terdahulu, Rashid mengalahkan penyandang Demokrat 14 tahun, Michael Zalewski. Pemerhati berkata kejayaan Rashid mewakili pengaruh yang semakin meningkat daripada undi Palestin dan Muslim Amerika di pinggir barat daya Chicagoland. – HARAKAHDAILY 30/1/2023

- Advertisement -