Demokrasi, reformasi, integriti

- Advertisement -

DI Indonesia, Presiden Jokowi melantik 7 anak muda milenial sebagai penasihat di Pejabat Presiden, dan melantik 1 Menteri Kewangan yang disegani dunia.

- Advertisement -

Di negara ‘madani’, Perdana Menteri melantik dirinya sebagai Menteri Kewangan, dan melantik anaknya sebagai Penasihat Ekonomi dan Kewangan kepada dirinya.

Pada masa sama, beliau mempunyai 2 Timbalan Perdana Menteri, dan 2 Timbalan Menteri Kewangan, di samping 1 Menteri Ekonomi yang bijaksana.

Kita tidak persoalkan isu merit dan kelayakan, tetapi yang dipersoalkan adalah elemen conflict of interest, prinsip asas dalam etika urustadbir (governance) yang telah dikompromi, di samping janji reformasi institusi yang telah dilanggari.

Pada hemat saya, Perdana Menteri boleh menaruh kepercayaan yang tinggi kepada Timbalan Perdana Menteri 1 dan Timbalan Menteri Kewangan 1, yang kedua-duanya adalah dari Umno, dan kedua-dua pemimpin tertinggi Umno ini sudah memadai untuk membantu dan menasihati Perdana Menteri dalam urusan kewangan dan ekonomi.

Dalam keadaan ekonomi negara berdepan masalah defisit fiskal (fiscal deficit) yang menjurang, Perdana Menteri tidak boleh membuka ruang kepada defisit kepercayaan (trust deficit) yang semakin melebar dalam kalangan rakyat, pelabur, apatah lagi sesama parti komponen sekutunya dalam kerajaan campuran.

Sukacita diingatkan, demokrasi, reformasi dan integriti adalah tunjang bagi pembentukan sebuah negara madani, perlukan komitmen dan tindakan, bukan slogan.

SYAHIR SULAIMAN
Bachok
30 Januari 2023 – HARAKAHDAILY 30/1/2023

- Advertisement -