Musim sejuk tanpa salji di New York City

Keadaan New York yang tidak seperti keadaan biasa muism sejuk kerana tiada salji.
- Advertisement -

NEW YORK: Bandar raya yang terkenal di seluruh dunia ini masih dalam suasana musim sejuk, manakala ketika sambutan perayaan dan percutian semakin pudar, salji yang dinanti-nantikan masih belum muncul.

Central Park masih diseliputi kehijauan. Matahari muncul seperti biasa seolah-olah bukan musim sejuk, manakala itik bermain-main di kolam yang sepatutnya beku menjadi ais.

- Advertisement -

Menurut Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan, walaupun ribut salji melanda barat negeri New York sejurus selepas Krismas, New York City tidak melihat salji selama 230 hari.

Bagi sesetengah penduduk New York City yang mengunjungi taman, mereka sangat gembira dengan keadaan sekarang yang berbeza pada musim salji tahun ini.

“Apabila salji turun di sini dan anda seorang pelawat, ia cantik… sangat cantik,” kata Melody Johnson, pelawat tetap dari Australia. “Namun berjalan melalui Central Park hari ini, ia kelihatan menakjubkan.”

Keadaan berbeza musim sejuk di New York tahun lalu dengan salji tebal pada Januari

Menurut Andrew Kruczkiewicz dari Sekolah Iklim Universiti Columbia dan Institut Penyelidikan Antarabangsa untuk Iklim dan Masyarakat, ketiadaan salji mempunyai kaitan dengan peningkatan suhu akibat perubahan iklim dan kebolehubahan semula jadi.

Bagaimanapun, dia memberi amaran bahawa musim sejuk masih belum berakhir.

“Februari sebenarnya adalah bulan paling banyak salji di New York City, di sini di Central Park,” kata Kruczkiewicz. “Jadi, adalah penting untuk ingat bahawa banyak perkara boleh berubah dengan cepat.” – REUTERS

- Advertisement -