Calon- calon pengganti Jacinda Ardern

Jacinda Ardern membuat kejutan dengan mengumumkan peletakan jawatannya pada hari ini, Khamis 19 Jan 2023. (FOTO: AP)
- Advertisement -

Parti Buruh yang memerintah New Zealand sedang mencari pemimpin baharu selepas Perdana Menteri, Jacinda Ardern meletak jawatan secara mengejut pada hari ini, Khamis (19 Jan).

- Advertisement -

Dalam kenyataannya, Ardern berkata bahawa beliau ‘sudah tidak ada lagi di dalam kereta kebal’ untuk terus memimpin negara itu dan akan berundur selewat-lewatnya pada awal Februari  ini  dan tidak bertanding semula.

Undian Parti Buruh untuk pemimpin baharu akan diadakan pada Ahad (22 Jan) ini; yang mana pemimpin parti itu akan dilantik sebagai Perdana Menteri sehinggalah tarikh  pilihan raya umum akan datang diadakan kelak. 

Tempoh Ardern sebagai Perdana Menteri New Zealand akan berakhir selewat-lewatnya pada 7 Febini dan pilihan raya umum negara utu akan diadakan pada 14 Okt depan.

Berikut adalah empat ahli parlimen parti Buruh yang disebut-sebut sebagai calon penggant Arden untuk menjadi Perdana Menteri baharu New Zealand:

CHRIS HIPKINS

Pertama kali dipilih sebagai ahli parlimen untuk Parti Buruh pada tahun 2008, Chris Hipkins menjadi nama popular di hadapan respons kerajaan terhadap wabak Covid-19  itu selepas beliau dilantik sebagai menteri untuk pandemik itu pada Nov 2020.

Mengetuai tindak balas yang meraih pujian di seluruh dunia kerana berjaya membebaskan negara itu daripada Covid-19 menjelang separuh pertama 2021, kritikan meningkat mengenai penutupan sempadan negeri yang tegas  ketika pihak berkuasa perubatan negara itu bergelut untuk mengawal wabak Delta yang bermula pada Ogos 2021. 

Lelaki berusia 44 tahun itu kemudiannya berkata bahawa kuarantin langkah-langkah sepatutnya telah dikurangkan lebih awal.

Setelah membina reputasi kecekapan mengawal pandemik tersebut, Hipkins dilantik menjadi Menteri Polis pada pertengahan 2022 di tengah gelombang jenayah New Zealand. Beliau juga  dilantik sebagai Menteri Pendidikan, Perkhidmatan Awam dan berkhidmat sebagai Ketua Dewan.

Hipkins memegang beberapa peranan [penting dalam politik New Zealand sebelum menyertai parlimen. Terdahulu, beliau adalah penasihat kanan kepada dua menteri pendidikan dan berkhidmat di pejabat bekas Perdana Menteri, Helen Clark.

KIRI ALLAN

Menteri Kehakiman New Zealand, Kiri Allan, 39, akan menjadi Perdana Menteri pertama  berketurunan Maori, serta pemimpin gay pertama New Zealand, jika beliau yang terpilih menggantikan Ardern kelak.

Allan, yang portfolionya termasuklah pengurusan bencana bagaimanapun telah disahkan menghidap kanser serviks tahap 3 pada 2021 pada hari yang sama gempa bumi kuat melanda pantai negara itu, mencetuskan amaran tsunami; yang menyebabkan beliau mengambil cuti untuk mendapatkan rawatan sebelum kembali bertugas.

Sebelum memasuki parlimen pada 2017, Allan bekerja sebagai pengurus dalam industri pertanian, dan banyak terlibat dalam  mengalu-alukan inisiatif baharu untuk menyokong pemuliharaan spesies burung unik dikenali sebagai kiwi yang merupakan simbol kebangsaan New Zealand.

Beliau juga telah mengamalkan undang-undang komersial dan awam di beberapa kawasan dalam negara berkenaan.

MICHAEL WOOD

Michael Wood, 42, dengan pantas menaikkan kewibawaan parti Buruh sejak menyertai parlimen pada 2016 selepas kemenangan besar dalam pilihan raya kecil.

Wood telah dinaikkan pangkat kepada Menteri Pengangkutan dan Keselamatan Tempat Kerja pada 2020 selepas pemilihan bersejarah Jacinda Ardern, keputusan terbaik untuk Parti Buruh dalam setengah abad. 

Beliau menambah portfolionya dalam rombakan kabinet pada pertengahan 2022 dalam sektor imigresen.

Sebelum menjadi ahli parlimen, beliau berkhidmat di majlis bandar raya Auckland, selain juga bekerja di kesatuan sektor kewangan.

NANAIA MAHUTA

Seorang veteran parlimen selama 26 tahun, Nanaia Mahuta menjadi menteri luar wanita pertama New Zealand selepas kemenangan pilihan raya 2020.

Wanita berusia 52 tahun itu telah menggunakan peranannya untuk menyokong jalan tengah diplomatik bagi negara-negara Pasifik yang terperangkap antara Amerika Syarikat dan China, dengan berkata pada akhir tahun lalu bahawa rantau itu ‘sangat tidak selesa dengan mana-mana kuasa besar’.

Dengan tatu tradisional yang meraikan warisan Maorinya pada wajahnya, Mahuta telah lama memperjuangkan perjuangan Maori sebagai ahli puak Waikato-Tainui, Ngāti Maniapoto dan Ngāti Manu. 

Beliau merupakan anak perempuan Sir Robert Mahuta, abang angkat kepada mendiang Ratu Maori dan penatua Maori yang dihormati.

Mahuta juga telah memegang portfolio kerajaan tempatan dan meneruskan perundangan kontroversi untuk mengubah struktur pemilikan infrastruktur air di New Zealand. – HARAKAHDAILY 19/1/2023

- Advertisement -