Amalan KPM bantuan pelajar disalur melalui akaun

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Amalan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sebelum ini menggalakkan bayaran Bantuan Awal Persekolahan disalur terus ke akaun murid.

- Advertisement -

Bekas Menteri Pendidikan Dato’ Dr Mohd Radzi Md Jidin berkata, pendekatan memasukkan terus bantuan ke akaun bank murid dapat meningkatkan produktiviti dan menjimatkan masa.

Katanya, ibu bapa tidak perlu datang ke sekolah dan guru pula tidak perlu menguruskan pemberian bantuan.

“Pembayaran ke akaun murid memastikan tatacara pengurusan kewangan yang teratur dan selamat.

“Ini secara tidak langsung dapat mengelakkan kejadian kehilangan tunai seperti yang berlaku semalam berulang lagi,” katanya pada kenyataan di laman sosialnya.

Media semalam melaporkan seorang guru besar di sebuah sekolah di Beranang Selangor kehilangan wang tunai bagi bantuan awal persekolahan berjumlah RM109,000 apabila dikatakan dilari penjenayah.

Pada kejadian kira-kira jam 12.17 tengah hari guru berkenaan mengeluarkan wang bantuan awal persekolahan dari sebuah bank di pekan Semenyih, untuk diagihkan kepada pelajar.

Menurut laporan media guru itu berseorangan mengeluarkan wang tunai di sebuah bank di kawasan Kampung Baru Semenyih.

Dr Mohd Radzi yang juga ahli parlimen Putrajaya berkata, apabila dibuat bayaran secara manual di sekolah, ibu bapa perlu menandatangani dokumen dan guru pula perlu memastikan proses berjalan lancar.

“Pembayaran secara tunai perlu dibuat SOP ketat mesti dipatuhi Ketua Jabatan mengikut Arahan Perbendaharaan (AP) 137 – Tanggungjawab Bagi Wang Tunai Dalam Perjalanan.

“Semoga usaha untuk menggalakkan pembayaran terus ke akaun bank murid dapat dipergiatkan semula,” ujar beliau.

Menurutnya juga bagi seorang pentadbir sekolah, kejadian samun melibatkan wang Bantuan Awal Persekolahan merupakan detik hitam dalam hidup mereka. – HARAKAHDAILY 18/1/2022

- Advertisement -