Subuh gambaran kehidupan seharian

Ustaz Kamal menyampaikan tazkirah di Masjid Jengka 14.
- Advertisement -

SEDAR atau tidak, antara kesilapan sering dilakukan bagi pelaku ibadat pada malam hari ialah meninggalkan perkara yang diutamakan dalam syariat.

- Advertisement -

Ada yang berusaha bangun pada malam hari untuk beribadat seperti bersolat, berzikir, membaca al-Quran. Semua itu adalah amalan yang sangat terpuji dan dituntut agama.

Bagaimanapun, jika tiada perancangan, kemungkinan ada yang tertinggal solat Subuh secara berjemaah dan lebih menyedihkan lagi meninggalkan terus solat fardu Subuh.

Itu antara kesilapan yang amat memalukan di sisi Allah SWT. Pahala solat fardu lebih besar seperti yang dijanjikan Allah SWT berdasarkan sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang solat Isyak berjemaah, maka dia seolah-olah bangun (bersolat) separuh daripada malam dan sesiapa yang solat subuh Subuh berjemaah, maka dia seolah-olah telah bangun bersolat sepanjang malam.” (Riwayat Muslim)

Hadis itu menerangkan keutamaan solat fardu secara berjemaah adalah lebih besar pahalanya terutama bagi solat Isyak dan Subuh.

Ia satu teguran kepada sesiapa yang meninggalkan solat berjemaah pada waktu Subuh khususnya kepada orang lelaki.

Maka timbul persoalan bagaimana dengan orang yang ‘sibuk’ mengerjakan solat malam, tetapi tertidur selepas itu malah meninggalkan solat Subuh?

Ada sebuah riwayat athar daripada sahabat: “Allah SWT tidak menerima amalan sunat sehinggalah dia menunaikan yang fardu.” (Riwayat al-Baihaqi)

USTAZ KAMAL ASHAARI
Ahli Parlimen Kuala Krau
Mudir KOMTAQ
17 Januari 2023 – HARAKAHDAILY 17/1/2023

- Advertisement -