Belanda kembali ke Piala Dunia menewaskan Senegal 2-0

- Advertisement -

Belanda kembali ke Piala Dunia selepas lapan tahun tidak beraksi, menewaskan Senegal 2-0 dalam perlawanan Kumpulan A, hasil jaringan lewat Cody Gakpo dan pemain gantian, Davy Klaassen.

- Advertisement -

Belanda yang gagal layak ke Piala Dunia 2018, kini mengharungi 16 perlawanan tanpa tewas sejak jurulatih, Louis van Gaal, mengambil alih buat kali ketiga, menjadikannya jurulatih Belanda paling berjaya dengan 38 kemenangan, mengatasi Dick Advocaat

Mereka juga melebarkan rekod tanpa kalah dalam perlawanan pembukaan di Piala Dunia yang bermula sejak 1938.

Finalis Piala Dunia sebanyak tiga kali, Belanda kelihatan akan mencatat keputusan seri tanpa jaringan selepas mensia-siakan beberapa peluang sebelum pemain terbaik perlawanan Gakpo pada minit 84 menewaskan penjaga gol, Edouard Mendy.

Klaassen kemudian menerkam selepas aksi menyelamat Mendy yang lemah untuk menjaringkan gol pada masa kecederaan.

Belanda menyertai Ecuador yang menang 2-0 ke atas tuan rumah Qatar pada Ahad lalu untuk meraih tiga mata, dengan dua pertemuan teratas berlangsung Jumaat ini.

“Ada kalanya kami mungkin terlalu tergesa-gesa dan cuba memaksa. Namun, akhirnya Cody melakukannya dengan sangat baik,” kata kapten Belanda, Virgil van Dijk.

“Bagaimanapun di bahagian tengah, jika anda kehilangan penguasaan bola dan ia terbuka, Senegal berbahaya dengan kelajuan mereka. Ecuador juga mempunyai kepantasan serupa yang boleh menjejaskan kami,” katanya.

“Kami perlu berusaha menghadapi keadaan itu, tetapi ia boleh menjadi lebih baik dari sini. Begitulah rasanya,” kata pemain pertahanan itu.

Gakpo, 23, kini menjaringkan tiga gol dalam empat perlawanan antarabangsa terakhirnya, mempunyai peluang pertama Belanda selepas empat minit tetapi cuba menghantar bola kepada Steven Bergwijn dan bukan terus menjaringkan gol.

Juara Afrika itu kehilangan pemain Bayern Munich, Sadio Mane kerana kecederaan, tidak berjaya melakukan rembatan ke sasaran sehingga minit ke-65 apabila Boulaye cuba menyelinap melepasi penjaga gol Andries Noppert dari sudut yang sempit.

Senegal mempunyai penguasaan yang lebih sedikit pada separuh masa kedua dan walaupun dibantu gendang bertalu-talu sekumpulan kecil peminat mereka di tempat duduk, tetap tidak dapat mencari gol.

Memburukkan keadaan, Cheikhou Kouyate terpaksa dikeluarkan kerana cedera sebelum Gakpo menyelinap masuk untuk memberikan gol pertama Belanda.

Klaassen memastikan kemenangan kukuh Belanda pada masa kecederaan selepas Mendy menepis rembatan Memphis Depay ke laluannya. – HARAKAHDAILY 22/11/2022

- Advertisement -