Guna van jenazah angkut OKU ke pusat pengundian

- Advertisement -

ARAU: Kekurangan upaya tidak menjadi penghalang bagi Nor Adnisa Muhammad Nasir, 24 untuk menunaikan tanggungjawab keluar mengundi.

- Advertisement -

Berbekalkan semangat satu undi boleh membawa perubahan, beliau diiring ibunya, Syuhaida Saad membuang undi di Pusat Pengundian Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad, Tambun Tulang pagi tadi.

Nor Adnisa merupakan pengundi kali pertama yang menginap penyakit Dystonia Cerebral Palsy pertama di Malaysia.

Beliau dibawa ke pusat mengundi menaiki Van Jenazah Wakaf Perlis (VJWP).

Adnisa yang terlantar dan tidak berupaya untuk bangun diberi pengecualian oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk membuat pengundian dari dalam kenderaan dengan ditemani ibunya.

“SPR beritahu ini adalah kes terpencil. Walaupun ambil masa sikit untuk siapkan anak istimewa ini, tetapi alhamdulillah sebagai ibu saya merasa puas dapat membawanya melaksanakan tanggungjawab mengundi.

“Dia faham bila kita beritahu 19 November kita akan mengundi, pilih kerajaan dan dia pun memang teruja bila diberitahu layak mengundi,” kata ibunya semasa ditemui di pusat pengundian.

Mereka selesai mengundi pada jam 11.30 pagi.

Dalam pada itu, aktivis masyarakat Hanizan Hadrus berkata, ibu Adnisa menghubunginya untuk menggunakan khidmat VJMP bagi membawa anaknya ke tempat pengundian dari rumah mereka di Taman Cempaka Putih.

“Alhamdulillah, urusan kami dipermudahkan. Selepas ini saya akan mengambil seorang lagi pesakit kronik di Guar Jentik untuk membawanya ke pusat pengundian,” katanya.

- Advertisement -