Momentum rakyat di Kemaman keseluruhan, alhamdulillah

- Advertisement -

JENTERA PERIKATAN NASIONAL terus bersemangat apabila penyandang kerusi Parlimen Kemaman, USTAZ CHE ALIAS HAMID bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) ini bagi mempertahankan kemenangan penggal lalu. Sekalipun berdepan dengan Pengerusi Umno negeri yang juga bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said tidak meruntuhkan semangat para petugas PAS/PERIKATAN NASIONAL. Bahkan, dengan semangat jentera parti pada penggal lalu, beliau berjaya menewaskan Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek yang Ketika itu adalah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani. Menurutnya, dalam tempoh kempen PRU15 yang berbaki sehari lagi, jentera masih lagi bersemangat dan bekerja dengan lebih gigih. Pandangan beliau itu dikongsi bersama dengan Pengarang Harakahdaily, AZMI YUSOF pada satu majlis di Dewan Sivik Kerteh, hari ini.

- Advertisement -

HARAKAHDAILY: Sehingga kini, berbaki sehari lagi untuk berkempen, bagaimana gerak kerja di Parlimen Kemaman?

USTAZ CHE ALIAS: Alhamdulillah, dalam tempoh berbaki sehari lagi hari pembuangan undi ini, kita lihat dari segi jentera masih lagi bersemangat dan bekerja dengan lebih gigih. Kita tengok dari segi gerak kerja itu nampaknya berlipat kali ganda lagi dari peringkat awal.

Kedua, dari segi momentum masyarakat dan rakyat di kawasan Kemaman ini pada keseluruhannya, alhamdulillah. Kita lihat hasil daripada ziarah dan turun kempen bersama, dan program malam bersama orang muda, kita nampak sambutan masyarakat, rakyat khususnya masih lagi memberi sokongan kepada PAS.

Lebih-lebih lagi kita sebagai penyandang, kadang-kadang itu dalam tempoh sehari dua masih lagi buat permohonan, nak benda itu nak benda ini, maknanya dia rasa macam kita ini wakil rakyat lagi. Jadi mereka masih lagi mengharapkan PAS, ini akan diterjemahkan dalam peti undi, untuk bersama.

Bagaimana ustaz melihat pengundi muda, khususnya dalam kalangan pengundi 18 tahun?

Di Kemaman, alhamdulillah, walaupun kita tidak boleh jangkakan sepenuhnya, tetapi berdasarkan program-program yang kita buat, kehadiran itu alhamdulillah. Tapi yang di luar jangka itu kita tak tahu sebab first time voter, itu satu hal, kadang-kadang kefahaman dia terhadap politik itu sendiri.

Tapi umumnya, alhamdulillah, sokongannya, kalau kita tanya-tanya begini pun, program pemuda ini alhamdulillah.

Ustaz berdepan dengan bekas MB, dan juga Pengerusi Umno Terengganu. Dari sudut petugas, adakah ini menjejaskan semangat mereka ataupun membangkitkan semangat untuk meneruskan kemenangan pada PRU15.

Walaupun kita berdepan dengan Pengerusi Perhubungan Umno dan juga Ketua Umno Kemaman, tetapi itu menjadi satu cabaran kepada para petugas kita, jentera parti.

Alhamdulillah, ia tidak meruntuhkan semangat para petugas kita, bahkan lebih berkali ganda untuk berdepan dengan rival yang ada.

Kalau PRU14, Ustaz juga berdepan dengan menteri pada ketika itu, tetapi dengan gerak kerja ahli dan penyokong, dapat menewaskan menteri berkenaan. Jadi adakah semangat ini akan berulang balik untuk melonjakkan lagi semangat pekerja dan sokongan daripada rakyat berdasarkan ustaz yang telah berkhidmat kepada rakyat penggal lepas.

Semangat saya rasa tidak runtuh, jentera terus bersemangat, dan pengalaman berdepan dengan menteri, kita menang. Berdepan dengan Shabery itupun menjadi asas kepada para petugas sebenarnya.

Kalau dulu kita berdepan dengan bekas menteri, yang ini berdepan dengan bekas MB, jadi itu saya rasa dalam kalangan petugas kita, bersemangat. Kita tengok dalam keadaan bersungguh dan sinar harapan itu ada, insya-Allah.

Selain pengundi muda, di sini juga kemungkinan ramai pengundi wanita. Jadi dari sudut gerak kerja dan sokongan mereka kepada PAS, bagaimana?

Dari segi pengundi wanita, alhamdulillah kita mempunyai Muslimat dan bersama wanita Bersatu, PERIKATAN NASIONAL ada bersama kita, seiring dengan Muslimat kita. Dalam masa sama juga Ameerah juga setiap DUN berfungsi dengan baik. Insya-Allah, saya rasa mereka boleh bersama dengan masyarakat khususnya wanita muda.

Dari segi PERIKATAN NASIONAL, adakah nampak suatu tarikan kepada pengundi Umno untuk memberi sokongan kepada PAS/ PERIKATAN NASIONAL kali ini?

Kalau kita tengok, alhamdulillah. Sebenarnya kita nampak, tetapi tidak pandang ringan. Tetapi kita lihat kepada jentera kita yang bekerja semua itu pun, dan sekarang ini orang Umno nampak ada yang bersama dengan kita, bahkan letak muka Bersatu semua.

Ustaz Che Alias dicabar calon BN, Dato’ Seri Ahmad Said, Rosli Ab Ghani (Pejuang) dan Hasuni Sudin (PH) pada PRU15 ini. Pada PRU14 lalu, beliau memperolehi 39,878 undi menewaskan Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek (BN – 37,715) dan Mohd. Huzaifah Md. Suhaimi (PKR – 12,911). – HARAKAHDAILY 17/11/2022

- Advertisement -