Britain ditenggelami banjir

- Advertisement -

LONDON: Pemandu kenderaan telah diberi amaran supaya menjauhi jalan raya hari ini (17 Nov) selepas peramal meramalkan hujan lebat boleh menyebabkan hujan lebih daripada tiga inci dalam tempoh 24 jam pada malam tadi (16 Nov), menyebabkan berlaku kacau-bilau di jalan raya.

- Advertisement -

Met Office telah memberi amaran bahawa beberapa bahagian di negara itu menyaksikan air naik setinggi paras hampir empat inci, apabila hujan turun selama sebulan dalam tempoh tiga hari, lapor Daily Mail.

Perkhidmatan kaji cuaca itu telah meletakkan dua amaran untuk hujan lebat yang berkuat kuasa merentasi sebahagian besar kawasan tengah dan utara, serta timur Scotland, manakala Agensi Alam Sekitar telah mengeluarkan 24 amaran banjir dan 98 amaran di England.

Terdapat juga gangguan teruk pada kereta api di sekitar London pagi ini, dengan kereta api dari Essex ke ibu negara ditangguhkan selepas laporan sebuah lori melanggar penghadang lintasan kereta api, manakala kereta api rosak di Kent telah menyebabkan pengguna menunggu lama untuk masuk ke dalam. kerja.

Sebahagian daripada Laluan Piccadilly antara Rayners Lane dan Uxbridge menghentikan perkhidmatan pagi ini, dengan Pengangkutan untuk ke London menyalahkan ‘kejatuhan helaian daun yang banyak’ menyebabkan ai bertakung, manakala M23 arah selatan ditutup antara J10 dan J11 ketika pekerja cuba menyelesaikan masalah air bertakung itu.

Hujan lebat malam Rabu tadi menyebabkan berpuluh-puluh pemandu terkandas selepas sebahagian daripada A27 di West Sussex bertukar menjadi sungai ketika laluan laluan banjir, satu kejadian yang boleh diulangi di tempat lain di Britain hari ini.

Perkhidmatan kecemasan menghabiskan malam cuba membebaskan mereka yang terperangkap dalam keadaan yang mengerikan, serta mengalihkan kenderaan yang tersangkut dalam air yang semakin meningkat. Sehingga pagi ini, semua laluan ke timur masih ditutup, lapor pula The Mirror.

Peramal telah meramalkan Britain akan mengalami ‘keadaan sengsara’ dalam tempoh dua hari akan datang kerana cuaca di hadapan menyaksikan angin kencang dan hujan berterusan di seluruh negara.

Keadaan mungkin ‘mengerikan’ untuk sebahagian besar UK, manakala tanah tinggi Scotland boleh melihat sedikit salji, kata peramal sambil mengeluarkan amaran kuning untuk hujan.

Sementara itu, Agensi Alam Sekitar telah mengeluarkan 24 amaran banjir dan 98 amaran di England. Ini terutamanya berpusat di pantai selatan, dengan amaran di Dorset, Hampshire, East dan West Sussex, Kent dan Surrey. Terdapat juga satu amaran di North Yorkshire.

Orang ramai di kawasan yang diliputi amaran itu diberitahu untuk menjangkakan banjir di beberapa jalan dan kawasan rendah, dan telah digesa untuk mengelak daripada cuba melalui air banjir.

M23 di West Sussex ditutup malam tadi di kedua-dua arah antara J10 di Crawley dan J11 di Pease Pottage akibat banjir, dengan hanya laluan ke utara dibuka semula oleh Waktu Sibuk pagi ini.

Terdapat gangguan pada pagi ini bagi penumpang yang cuba pergi ke tempat kerja di timur England dan London, selepas sebuah lori melanggar persimpangan kereta api di Hertfordshire menyebabkan kelewatan orang ramai yang cuba masuk ke ibu negara.

Dalam satu kenyataan, pengendali kereta api Greater Anglia berkata: “Disebabkan kenderaan jalan raya melanggar halangan yang melintasi aras antara kereta api Cheshunt dan Broxbourne perlu berjalan pada kelajuan yang dikurangkan di semua laluan.

“Perkhidmatan kereta api yang berjalan melalui stesen ini mungkin dibatalkan, ditangguhkan sehingga 40 minit atau disemak semula. Gangguan dijangka sehingga diberitahu kelak.

“Disebabkan oleh kenderaan jalan raya yang melanggar dan merosakkan penghadang lintasan antara perkhidmatan kereta api Cheshunt dan Broxbourne tertakluk kepada kelewatan, pengubahan dan pembatalan yang teruk,” katanya.

Polis dilaporkan berada di tapak kejadian, kakitangan Network Rail berada di lokasi banjir dan akan menyelesaikan masalah itu secepat mungkin.

“Greater Anglia dan Network Rail memohon maaf jika perjalanan anda telah terjejas oleh gangguan ini,” tambah kenyataan berkenaan.

Met Office mempunyai amaran cuaca kuning untuk semua hari ini untuk sebahagian besar England, dan memberi amaran hujan lebih daripada tiga inci akan turun di beberapa kawasan, manakala amaran kedua meliputi bahagian hari ini dan esok dilaksanakan di Scotland .

Ini meliputi kawasan yang terbentang dari Birmingham, Lincoln dan Hull ke utara Wales, Liverpool dan Manchester, serta pantai timur sehingga ke sempadan Scotland.

Di laman webnya, Met Office menjelaskan amaran itu, dengan mengatakan bahawa hujan melanda agak kadangkala lebat, akan bergerak ke utara merentasi Midlands, utara Wales dan utara England pada malam Rabu, berterusan hingga ke hari Khamis.

‘Hujan 30 hingga 40 mm berkemungkinan turun secara meluas dalam tempoh 24 jam, dengan peluang kecil melebihi 60 mm di beberapa tempat dan mungkin sebanyak 80 mm di kawasan yang lebih tinggi.

‘Ini membawa peluang banjir dan gangguan. Hujan yang melanda dijangka menjadi lebih seketika pada malam (Khamis) ini,” ujar kenyataan Met Office. – HARAKAHDAILY 17/11/2022

- Advertisement -