Umpama beruang kutub curi keli

- Advertisement -

TORA datang lagi. Teringat iklan mat Sentul, terbayang Rafizi yang muncul lagi. Rafizi adalah tokoh manipulasi PKR. Apabila tamat PRU Rafizi akan ‘pulas’ stereng bersembunyi untuk orang lupakan penipuan dan fitnah beliau.

- Advertisement -

Jika dilihat dalam PRU15 ini, PN adalah satu-satu parti yang hampir tiada liabiliti. Musuh PERIKATAN NASIONAL hanya mampu bermain dengan persepsi yang diulang dari ‘hear say‘ yang mungkin dari tidur mereka yang bermimpi di siang hari. Jauh sekali untuk mencari liabiliti dalam PAS. Yang ada pun sudah tersingkir sendiri membawa diri. 

Rafizi sangat sedar keadaan ini. Seperti PRU14, PAS dibebani menjawab RM90 juta. Habis masa melayan tuduhan tanpa bukti RM90 juta itu. Akhirnya PAS terperangkap apabila menyaman seseorang di luar negara yang menghabiskan masa, tenaga dan wang yang sepatutnya diguna untuk berperang di medan pilihan raya.

Kali ini Rafizi datang lagi dengan angka RM2 bilion. Wow, malangnya yang dituduh ialah Timbalan Presiden PAS. Sepatutnya beliau mencari pimpinan lain yang boleh didatangkan keraguan. Kesilapan pertama beliau ini menunjukkan sedikit kecacatan pada pelan awal. 

Tidak mustahil beliau akan berpindah kepada tokoh lain dalam tempoh terdekat. Terlalu sukar bagi pengundi menerima Tuan Ibrahim terlibat dengan kes sebegini. Sama seperti bercerita beruang kutub curi ikan keli.

Jika diteliti pendedahan Rafizi, ia ternyata omong kosong membina persepsi. Rafizi akan bermula dengan membina persepsi. Kemudian beliau akan mengheret beberapa perkara dari persepsi tersebut dengan fakta yang tiada kaitan langsung dengan persepsi awal. Saya kemukakan contoh. 

Beliau mengaitkan Tuan Ibrahim melalui KASA dengan tuduhan dan ayat kosong, ‘saya mendapat maklumat’ ‘saya difahamkan’ ‘akan menganugerahkan’ dan beberapa ayat lain. ‘kepada  syarikat…’. 

Langkah kedua, beliau akan membawa ‘fakta’ mengenai keburukan syarikat dan kaitannya dengan politik. 

Keburukan dan masalah syarikat serta kaitan dengan politik adalah benar, tetapi kaitan dengan kisah awal tidak langsung berlaku. Itulah kaedah manipulasi politik Rafizi.

Perkara ini akan diulas dan diolah oleh pemimpin lain dan media PH mengikut ‘kemahiran fitnah’ masing-masing. Maka berlegarlah olah fitnah seperti kisah S Aisyah.

Saya bawa analogi lebih mudah. Saya menuduh adik saya mencuri ikan untuk diberi kepada kucingnya. Padahal ikan masih ada dalam pinggan. Ditutup dengan tudung saji. Lalu saya menyambung cerita kucing makan ikan. Adik sayang dengan kucing. Adik pegang kucing. Itu semua benar, tetapi adik tidak langsung ambil ikan yang kemas tersimpan bawah tudung saji.

Gaya Rafizi ini tidak jauh beza dari mana-mana kalangan pemfitnah lain. Ia adalah teori yang diambil dari Abdullah bin Ubay dalam kisah fitnah kepada S Aisyah isteri Rasulullah.

Abdullah bin Ubay tidak menyebut S Aisyah berzina. Namun beliau membuka ruang kepada fitnah tersebut dengan ayat penuh manipulasi seperti ‘Aisyah yang masih muda hanya berdua dengan Safwan dalam musafir panjang. Apa yang dibuat?

Akhirnya yang dihukum Qazaf bukan Abdullah bin Ubay tetapi tiga orang Sahabat yang beriman. Inilah kelicikan Abdullah bin Ubay. Sama seperti Rafizi yang menggunakan teori fitnah beliau.

FAIRUZ HAFIIZH OTHMAN
Setiausaha PAS Negeri Perak – HARAKAHDAILY 8/11/2022

- Advertisement -