Punca Sungai Kinta, sumber minuman warga Ipoh

- Advertisement -

SIAPA sangka, setitik demi setitik air yang keluar dari bumi di Gunung Pass, Ulu Kinta ini mengalir sehingga Sungai Perak.

Sungai Kinta berada pada ketinggian sekitar 1,500 meter di atas paras laut mengalir sepanjang 100 kilometer dan memberi manfaat kepada bekalan air selain digunakan untuk tujuan rekreaksi.

Alhamdulillah, hari ini dapat merasmikan Kelas Pembelajaran Terbuka Sungai, Sungai Kinta (Kinta River Open Classroom) sebagai langkah bagi mengarusperdana Pemuliharaan Kepelbagaian Biologi ke dalam Pengurusan Sungai.

Turut hadir, Pengarah Global Environment Centre (GEC) En Faizal, Timbalan Pengarah Jabatan Pengairan dan Sungai (JPS), wakil Jabatan Perhutanan, Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Pendidikan Negeri Perak, Pensyarah-pensyarah dan agensi berkaitan.

Ini merupakan inisiatif Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Malaysia bersama Global Environment Facility (GEC) dan United Nation Development Programme (UNDP).

Projek ini memberi tumpuan untuk menangani punca dan halangan kepada pemuliharaan biodiversiti sungai selain menekankan kepentingan pengurusan tadahan hulu Sungai Kinta bagi pemuliharaan biodiversiti dan tujuan bekalan air.

Kelas ini disediakan bagi menyediakan pengalaman belajar secara langsung dalam kawasan sungai yang boleh dijadikan sebagai sumber pengetahuan dan tapak pemerhatian jangka panjang terhadap ekosistem sungai.

Kerajaan negeri menyokong penuh atas usaha untuk mendidik orang awam terhadap pentingnya pemeliharaan punca air ini dan berharap supaya Hub Pendidikan Alam Sekitar Lembangan Sungai Kinta ini dapat meningkatkan kesedaran awam.

Tahniah dan terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat.

USTAZ MOHD AKMAL KAMARUDIN
Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Negeri – HARAKAHDAILY 7/10/2022

- Advertisement -
- Advertisement -