Satu teguk arak sudah cukup…

- Advertisement -

Susunan YUSMAN AWANG

- Advertisement -

Satu teguk alkohol atau arak sudah cukup untuk mengubah otak manusia secara kekal agar muncul menjadi ‘penagih’ minuman yang memabukkan, dan mampu mendatangkan masalah kepada diri sendiri dan orang lain.

Itu adalah hasil penyelidikan terbaharu saintis yang mendapati bahawa cukup dengan hanya satu dos alkohol yang memasuki badan, akan secara kekal mengubah morfologi neuron otak manusia untuk menjadikan seseorang itu ketagih arak.

Ini kerana ia telah menjejaskan struktur sinaps serta dinamik mitokondria yang menjana kuasa sel pada otak manusia.

Pelbagai kesan mudarat jangka pendek dan jangka panjang terhadap tubuh manusia impak pengambilan arak

Alkohol menyalurkan pengaruh dan gejala negatifnya dengan mengganggu laluan komunikasi otak dan boleh menjejaskan cara otak kelihatan dan berfungsi. 

Ia boleh menyukarkan kawasan otak yang mengawal keseimbangan, ingatan, pertuturan, dan pertimbangan untuk melakukan tugasannya, mengakibatkan kemungkinan kecederaan dan hasil negatif lain yang lebih serius.

Dalam kajian mereka, pasukan penyelidik terdiri daripada Prof. Dr Henrike Scholz serta Michèle Tegtmeier dan Michael Berger menggunakan sistem model genetik pada lalat buah, Drosophila melanogaster. 

Penemuan kajian berkenaan yang baru-baru ini diterbitkan dalam jurnal Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) membayangkan bahawa dengan hanya dengan sekali minum arak, ia boleh meletakkan asas untuk ketagihan alkohol.

Apakah perubahan pada molekul otak yang berlaku apabila minuman sporadis berkembang menjadi penyalahgunaan alkohol kronik? 

Itulah persoalan yang diterokai oleh projek penyelidikan kolaboratif termasuk kumpulan kerja dari Universiti Mannheim-Heidelberg dan Cologne itu. 

Mabuk kali pertama

“Majoriti kajian saintifik telah memberi tumpuan kepada akibat minum alkohol secara kronik pada pusat kawalan otak manusia dikenali sebagai hippocampus.

“Disebabkan ini, sedikit yang diketahui tentang interaksi neuron akut faktor risiko kritikal seperti mabuk alkohol pertama kali pada usia awal,” jelas Scholz.

Seteguk arak sahaja menyediakan tapak pencetusan yang akan menyebabkan individu ‘terikat’ untuk menjadi penagih arak.

Bagaimanapun, ujar beliau, kajian yang dilakukannya bersama-sama  pasukan penyelidiknya itu berusaha untuk menemukan perubahan pada molekul hippocampus yang bergantung kepada  kandungan etanol dalam alkohol. 

“Etanol merupakan kandungan alkohol utama yang terkandung dalam minuman alkohol yang dihasilkan melalui proses penapaian gula dengan menggunakan yis dan ia jelas berkemampuan menyebabkan kemabukan.

“Ia seterusnya,menyediakan asas untuk perubahan selular kekal berikutan satu keracunan etanol akut. Kesan pentadbiran alkohol tunggal telah diperiksa pada tahap molekul, selular, dan tingkah laku.

Di Malaysia, larangan menjual arak secara terbuka seperti di kedai-kedai serbaneka sudah termaktub melalui undang-undang.

“Hipotesis kajian adalah bahawa satu pentadbiran etanol akan mewujudkan hubungan positif dengan alkohol, sama seperti cara kenangan dicipta selepas satu pembelajaran,” ujarnya lagi.

Penyelidik kajian ini menggunakan model lalat buah, selain tikus makmal  untuk menguji teori mereka dan menemui perubahan yang disebabkan oleh etanol dalam dua bidang – dinamik mitokondria dan keseimbangan antara sinaps dalam neuron. 

“Mitokondria membekalkan tenaga kepada sel, terutamanya sel saraf, dan ia bergerak untuk menyampaikan tenaga secara optimum kepada sel.

Kes kemalangan maut yang berpunca daripada pemandu mabuk pernah menjadi isu yang hangat dibahaskan di Malaysia.

“Dalam sel yang dimasukkan dengan etanol, pergerakan mitokondria terganggu. Imbangan kimia sinaps tertentu juga terganggu. Perubahan ini adalah kekal dan disahkan oleh perubahan tingkah laku pada haiwan: tikus dan lalat buah mengambil lebih banyak alkohol dan berulang di kemudian hari.

“Pengubahsuaian morfologi neuron adalah asas yang terkenal untuk pembelajaran dan ingatan. Mekanisme keplastikan selular yang dipanggil ini, yang penting kepada pembelajaran dan ingatan, juga dianggap sebagai teras pembentukan ingatan bersekutu untuk ganjaran berkaitan dadah,” jelas Scholz.

Pembentukan ingatan

Mengulas lanjut, beliau berkata, beberapa perubahan morfologi yang diperhatikan mungkin mempengaruhi pembentukan ingatan berkaitan etanol.

Prof Dr Henrike Scholz

“Bersama-sama dengan penghijrahan mitokondria dalam neuron, yang juga penting untuk penghantaran sinaptik dan keplastikan, penyelidik membuat spekulasi bahawa perubahan selular yang bergantung kepada etanol adalah penting untuk perkembangan tingkah laku ketagihan.

“Adalah luar biasa bahawa proses selular yang menyumbang kepada tingkah laku ganjaran yang kompleks itu dipelihara merentas spesies, mencadangkan peranan yang sama pada manusia. Ia mungkin proses selular umum yang penting untuk pembelajaran dan ingatan,” katanya.

Menurut Scholz, kedua-dua mekanisme yang diperhatikan itu boleh menjelaskan pemerhatian yang dibuat pada tikus bahawa satu pengalaman mabuk boleh meningkatkan penggunaan alkohol dan alkohol berulang di kemudian hari.

“Mekanisme ini mungkin relevan dengan pemerhatian pada manusia bahawa mabuk alkohol pertama kali  pada usia awal adalah faktor risiko kritikal untuk mabuk alkohol di  kemudian hari dan mencetuskan kepada perkembangan ketagihan alkohol.

“Ini bermakna bahawa mengenal pasti perubahan yang bergantung kepada etanol yang berkekalan adalah langkah pertama yang penting dalam memahami bagaimana minuman akut boleh bertukar menjadi penyalahgunaan alkohol kronik,” jelasnya. – HARAKAHDAILY 6/10/2022

- Advertisement -