Harga minyak meningkat selepas persetujuan OPEC+

- Advertisement -

RIYADH: Harga minyak  meningkat pada awal dagangan Asia pada Khamis (5 Okt) selepas OPEC+ bersetuju untuk mengetatkan lagi bekalan minyak mentah global dengan perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran minyak sebanyak kira-kira 2 juta tong sehari.

- Advertisement -

Perjanjian antara Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum dan sekutu termasuk Rusia, kumpulan yang dikenali sebagai OPEC+, akan memerah bekalan dalam pasaran yang sudah ketat, lapor Reuters.

Niaga hadapan minyak mentah Brent meningkat 46 sen, atau 0.5 peratus, kepada $93.83 setong menjelang 0027 GMT, manakala niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS meningkat 45, atau 0.5 peratus, sen pada $88.21 setong.

Ketua de facto OPEC+, Arab Saudi dalam kenyataannya berkata pemotongan itu – sama dengan kira-kira 2 peratus daripada bekalan di seluruh dunia, adalah sebagai tindak balas kepada kenaikan kadar faedah di Barat dan ekonomi global yang semakin lemah.

Dalam pada itu, pentadbiran Presiden Amerika Syarikat  Joe Biden telah mengkritik perjanjian itu sebagai ‘rabun’.

Rumah Putih berkata ia akan berunding dengan Kongres mengenai laluan tambahan untuk mengurangkan kawalan kartel ke atas harga tenaga dalam rujukan jelas kepada undang-undang yang boleh mendedahkan ahli kumpulan itu kepada tindakan undang-undang antitrust.

Secara berasingan pada Rabu (4 Okt), Timbalan Perdana Menteri Rusia, Alexander Novak berkata negara itu mungkin mengurangkan pengeluaran minyak dalam usaha untuk mengimbangi kesan had harga yang dikenakan oleh Barat ke atas tindakan Moscow di Ukraine.

Pentadbiran Maklumat Tenaga dalam kenyataannya berkata bahawa penarikan stok minyak A.S. minggu lepas turut menyokong harga. Inventori minyak mentah susut sebanyak 1.4 juta tong pada minggu berakhir 30 September kepada 429.2 juta tong. – HARAKAHDAILY 6/10/202

- Advertisement -