Walabi kecil, ular kelabu spesies terancam baharu di Australia

Wallabi kecil kini diisytihar sebagai antara spesies terbaharu yang diancam kepupusan di Australia, (FOTO: Lazoo.org)
- Advertisement -

Susunan: NORHANA MAT ZIN

- Advertisement -

SYDNEY: Kerajaan Australia berikrar untuk menghentikan kepupusan tumbuhan dan haiwan serta turut menyenaraikan ular kelabu dan walabi kecil sebagai antara 15 spesies terancam yang terbaharu di negara itu.

Perdana Menteri Australia, Anthony Albanese pada Selasa (4 Okt) telah mengumumkan skim 10 tahun baharu untuk cuba menghentikan 110 kepupusan yang melibatkan spesies utama dan melindungi 20 tempat utama daripada terus terancam, lapor AFP.

Beliau menetapkan matlamat untuk menghalang sebarang kepupusan baharu terhadap tumbuhan dan haiwan sambil memulihara sekurang-kurangnya 30 peratus daripada jisim daratan Australia.

Kebakaran besar membabitkan belukar Black Summer dari 2019 hingga 2020 telah memberi kesan buruk terhadap khazanah flora dan fauna di Australia. (FOTO: AFP/Saeed Khan)

Badan bukan kerajaan pejuang hidupan liar mendedahkan bahawa banyak spesies unik haiwan dan habitatnya menyusut akibat daripada aktiviti yang dilakukan oleh manusia dan kejadian ekstrem seperti kebakaran belukar Black Summer yang berlaku pada tahun 2019 hingga 2020.

Menteri Alam Sekitar Australia, Tanya Plibersek berkata, kebakaran Black Summer melibatkan kawasan seluas 5.8 juta hektar di timur Australia mengakibatkan kira-kira satu hingga tiga bilion haiwan berpindah ke tempat lain dan sebahagian besarnya mati. 

“Kebakaran belukar Black Summer khususnya telah menyaksikan keputusan yang memusnahkan banyak spesies. Kami berazam untuk memberi peluang yang lebih baik kepada hidupan liar.

“Menyenaraikan haiwan tersebut sebagai terancam di bawah undang-undang alam sekitar negara adalah langkah kritikal dalam melindungi spesies dan habitat yang memerlukan bantuan segera.

“Percubaan Australia untuk melindungi hidupan liarnya setakat ini tidak berhasil. Australia adalah ibu kota kepupusan mamalia di dunia”, ujar beliau. 

Antara 15 jenis tumbuhan dan haiwan yang disenaraikan sebagai terancam termasuklah ular kelabu, walabi kecil parma dan belalang batang mancis kecil tanpa sayap yang sangat sensitif kepada kemarau dan kebakaran belukar yang kerap.

Pengurus Program Alam Semula Jadi Yayasan Pemuliharaan Australia, Basha Stasak pula berkata kumpulan hidupan liar mengalu-alukan matlamat kerajaan untuk menghalang sebarang kepupusan tumbuhan atau haiwan baharu.

Objektif program tersebut memberikan harapan yang tinggi untuk melihat masa depan bagi generasi haiwan di Australia seperti koala, possum pygmy gunung, peluncur yang lebih besar dan geng cockatoo hidup dengan lebih lama. 

Stasak turut menggesa pihak kerajaan untuk mengukuhkan undang-undang alam sekitar negara Australia dan melindungi haiwan, tumbuhan dan ekosistem.

Tambah beliau, para saintis telah menganggarkan kos untuk menangani krisis kepupusan haiwan dan ekosistem di  Australia berjumlah A$1.69 bilion (RM5.13 bilion) setahun.

Justeru itu, laporan Negeri Alam Sekitar lima tahun yang dikeluarkan pada bulan Julai lalu menggambarkan kemusnahan hidupan liar di darat dan laut.

Ia memetik pembersihan berjuta-juta hektar hutan primer dan pelunturan karang secara besar-besaran di Great Barrier Reef yang disebabkan oleh gelombang haba marin.

Pegawai Pemuliharaan WWF-Australia Rachel Lowry turut membuat pelaburan dalam rancangan pemulihan untuk semua spesies terancam.

Lowry memberitahu, hutan liar dan tempat liar di Australia telah berada dalam lingkaran ke bawah yang berbahaya.

Lowry turut mendesak kerajaan untuk menetapkan dan membiayai pelan pemulihan untuk lebih 1,900 spesies terancam di Australia. – HARAKAHDAILY  04/10/2022

- Advertisement -