Jawatankuasa khas tambah baik gubal enakmen hiburan di Kedah

Ustaz Nurul Amin Hamid
- Advertisement -

Oleh: SARINA ISMAIL 

- Advertisement -

ALOR SETAR: Satu jawatankuasa khas telah ditubuhkan oleh Dewan Pemuda Khas Kedah yang komited bermatlamat membantu kerajaan negeri untuk penambahbaikan penggubalan Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan Negeri Kedah 1997.

Ketuanya, Ustaz Nurul Amin Hamid berkata, jawatankuasa itu adalah bagi membantu merangka Garis Panduan Hiburan di negeri terbabit.

Berikutan itu jelasnya, satu perjumpaan bersama Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Kerajaan Tempatan, Dato’ Dr Mohd Hayati Othman telah diadakan bagi membantu merealisasikan hasrat kerajaan negeri. 

“Kedah masyhur sebagai salah sebuah negeri yang subur dengan pusat pengajian Islam, banyak pondok-pondok agama, madrasah dan juga tahfiz, apatah lagi negeri ini memperkenalkan gagasan Cordoba Of Kedah. 

“Jadi, ia harus diperlihara dan tidak boleh dicemari dengan sebarang perlakuan yang menjejaskan imej tersebut,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. 

Terdahulu, ujar Amin, pihaknya menyokong penuh kenyataan tegas Menteri Besar, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor yang tidak membenarkan sebarang bentuk persembahan konsert diluar tata susila berlangsung di Kedah.

Justeru, beliau berpandangan usaha pemantauan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) perlu diperkasakan untuk memastikan undang-undang serta peraturan yang ditetapkan dipatuhi pihak penganjur.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan bajet untuk kos petugas penguatkuasaan perlu ditambah supaya mereka dapat bertugas lebih masa dalam usaha meningkatkan pemantauan terhadap program yang telah diluluskan.

Sebelum ini kejadian tidak bermoral sebahagian anak-anak muda terkinja-kinja menari tanpa haluan pada konsert Muda Mudi Weekend Fest mendapat kritikan ramai sungguhpun ia dikatakan  tidak mendapat permit dan kebenaran Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS).

“Semoga dengan ketegasan Menteri Besar untuk menjadikan Kedah terus subur dan sejahtera dengan nilai-nilai murni dan tatasusila yang tinggi di kalangan masyarakat mencapai matlamatnya dan berjaya diterjemahkan melalui slogan Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua,” tegas beliau. – HARAKAHDAILY 4/10/2022

- Advertisement -