Persekitaran korupsi cenderung percaya teori konspirasi

- Advertisement -

Oleh YUSMAN AWANG

- Advertisement -

Hidup dalam persekitaran yang penuh dengan korupsi menjadikan seseorang individu lebih cenderung untuk mempercayai teori konspirasi, tanpa mengira orientasi politiknya.

Itua adalah hasil penyelidikan terbaharu yang diterbitkan pada 23 Sept 2022 dalam dalam jurnal Social Psychological and Personality Science.

Hasil penyelidikan tersebut menunjukkan bahawa faktor psikologi dan sosial juga boleh mempengaruhi pemikiran tentang konspirasi. 

Sinan Alper

Sebagai contoh, terdapat beberapa bukti bahawa hidup dalam persekitaran yang penuh korupsi boleh menggalakkan kepercayaan konspirasi, mungkin dengan membuat rancangan rahsia kelihatan lebih munasabah.

Menggabungkan dua penyelidikan berasingan, pengarang kajian tersebut, Sinan Alper dan Prof Dr Roland Imhoff memilih untuk menyiasat bagaimana rasuah peringkat negara mungkin mempengaruhi hubungan antara orientasi politik dan mentaliti konspirasi. 

Penyelidik membuat spekulasi bahawa pautan ini akan menjadi lebih lemah di negara yang mempunyai kadar rasuah yang lebih tinggi.

Organisasi rahsia

Ini  kerana rasuah yang tinggi akan menjadikan semua orang lebih cenderung untuk menyokong teori konspirasi, tanpa mengira fahaman politik mereka.

“Kami memutuskan untuk mencari peranan rasuah, kerana terdapat kemungkinan lebih tinggi untuk konspirasi sebenar dalam konteks kadar rasuah yang tinggi. 

Kajian ini melakukan penyelidikan dan penyiasatan tentang bagaimana faktor rasuah peringkat negara mungkin mempengaruhi hubungan antara orientasi politik dan mentaliti konspirasi. 

“Jadi kami pada asasnya menyiasat bagaimana ideologi meramalkan kepercayaan konspirasi di tempat yang kurang atau lebih masuk akal untuk mempercayai teori konspirasi,” jelasnya.

Alper dan Imhoff menganalisis data daripada kajian terdahulu oleh Imhoff, Zimmer and Associates (2022).  

Sampel itu termasuk lebih 20,000 orang di 23 negara berbeza yang melaporkan orientasi politik mereka dan menyelesaikan ukuran mentaliti konspirasi.

Soal selidik mentaliti konspirasi menilai sokongan mereka terhadap item seperti, ‘Saya fikir terdapat organisasi rahsia yang sangat mempengaruhi keputusan politik’.

Ronald Imhoff

Responden juga menilai sokongan mereka terhadap satu siri teori konspirasi khusus negara yang telah dihasilkan oleh penyelidik tempatan. 

Teori-teori ini adalah sama ada kepercayaan konspirasi sayap kanan (contohnya, ‘terdapat percubaan berterusan untuk mengislamkan dan mengarabkan Britain, dengan itu melemahkan budaya dan nilai sedia ada Britain’) atau kepercayaan konspirasi sayap kiri (contoh, ‘Syarikat minyak sengaja menindas kenderaan yang dihasilkan dengan teknologi yang lebih baik’).

Penyelidik kajian seterusnya memperoleh markah rasuah peringkat negara daripada Indeks Persepsi Rasuah, iaitu indeks tahunan yang menyenaraikan negara berdasarkan tahap persepsi rasuah dalam  sektor awam mereka. 

Isyarat ancaman

Penyelidik kemudiannya menguji sama ada rasuah peringkat negara menyederhanakan hubungan antara orientasi politik dan kepercayaan konspirasi.

Pertama, penyelidik mendapati bahawa mentaliti konspirasi meningkat apabila membabitkan orientasi politik dalam kalangan sayap kanan. 

Kajian terbaharu ini turut memfokus terhadap perbandingan antara mentaliti konspirasi dalam kalangan golongan sayap kiri dan kanan sesebuah negara.

Di kedua-dua negara rasuah yang tinggi dan rendah, golongan sayap kanan mempunyai mentaliti konspirasi yang lebih tinggi daripada golongan sayap kiri. 

Walau bagaimanapun, kesan ini lebih kuat di negara yang mempunyai skor rasuah yang lebih rendah dan lebih lemah berbanding di negara yang mempunyai skor rasuah yang lebih tinggi.

Selaras dengan hipotesis Alper dan Imhoff, keputusan ini menunjukkan bahawa hidup dalam persekitaran dengan lebih banyak isyarat ancaman meningkatkan kewaspadaan seseorang terhadap plot rahsia, mengakibatkan mentaliti yang lebih tinggi terhadap teori konspirasi.

Konspirasi dalam politik turut sering dikaitkan dengan plot rahsia yang dipengaruhi faktor psikologi dan sosial.

Dalam keadaan ini, kepercayaan konspirasi adalah lebih munasabah, dan semua orang lebih cenderung untuk menyokong teori konspirasi tanpa mengira sikap politik mereka. Oleh itu, hubungan antara kepercayaan politik dan mentaliti konspirasi menjadi lemah.

“Dalam konteks kadar rasuah yang tinggi, hubungan antara ideologi dan pemikiran konspirasi menjadi lemah. 

“Dalam erti kata lain, pandangan dunia politik rakyat kurang penting dalam meramalkan pemikiran konspirasi mereka, mungkin kerana ia masuk akal untuk semua orang di negara dengan kadar rasuah tinggi untuk mencurigai ahli politik,” jelas Alper.

Kelemahan kajian

Menariknya, hubungan antara teori konspirasi khusus partisan dan kepercayaan politik adalah lebih kuat di negara-negara dengan kadar rasuah yang tinggi. 

Kajian mengenai hubungkait antara persekitaran korupsi dan kecenderungan mempercayai teori konspirasi dilakukan di 23 buah negara.

Golongan berhaluan kiri lebih berkemungkinan menyokong kepercayaan konspirasi berhaluan kiri di negara yang mempunyai kadar rasuah yang tinggi, tetapi tidak di negara yang rendah kadar rasuahnya. 

Golongan sayap kanan lebih cenderung untuk menyokong teori konspirasi sayap kanan di kedua-dua negara dengan kadar rasuah tinggi dan rendah, tetapi kesannya paling kuat di negara yang mempunyai kadar rasuah tinggi. 

Ini menunjukkan bahawa persekitaran yang korup menyebabkan orang ramai lebih berhati-hati terhadap teori konspirasi tertentu khususnya – yang sesuai dengan pandangan dunia politik mereka.

Oritensi politik individu yang dipengaruhi psikologi diri masing-masing turut mempengaruhi kecenderungan untuk mempercayai tentang kewujudan teori konspirasi.

“Kami juga melihat teori konspirasi yang lebih spesifik dan mendapati bahawa kedua-dua sayap kiri dan sayap kanan lebih cenderung untuk mempercayai teori konspirasi yang selaras dengan politik. 

“Ini juga mungkin kerana kedua-dua pihak mendapati teori konspirasi yang selaras dengan politik lebih munasabah dalam konteks dengan rasuah yang tinggi,” jelas  Alper.

Batasan kajian ialah kebanyakan data diperoleh hanya dari negara-negara Eropah, yang tidak mewakili julat penuh kemungkinan tahap rasuah di seluruh dunia. Penyelidikan masa depan mungkin cuba memanjangkan penemuan ini pada skala global. – HARAKAHDAILY 29/9/2022

- Advertisement -