Kanada: Rumah penduduk hanyut ke laut angkara Ribut Fiona

Kediaman penduduk di pantai Kanada dirakam pada 25 Sept 2022 yang dilanda Ribut Fiona. (FOTO: CNN)
- Advertisement -

Susunan YUSMAN AWANG

- Advertisement -

OTTAWA: Ribut Fiona yang membadai pantai Kanada telah menyebabkan talian elektrik terputus dan kediaman penduduk berhampiran pantai dihanyutkan ke laut.

Seorang wanita hilang selepas dihanyutkan ke laut di Newfoundland angkara ribut tropika yang mula melanda pada Jumaat yang menurut pihak berkuasa, ‘tidak pernah berlaku di Kanada’, lapor BBC.

Sehubungan itu, pihak tentera telah dikerahkan ke Nova Scotia untuk membantu operasi  menyelamatkan penduduk yang terjejas.

Sebahagian daripada lima wilayah di Kanada dilanda hujan  lebat dan angin kencang  sehingga 160km/j (99mph), dengan banjir besar menyebabkan ratusan ribu penduduk  terputus bekalan elektrik.

Kediaman penduduk dihanyutkan ke laut selepas Ribut Fiona melanda pantai Kanada sejak 24 Sept 2022. (FOTO: CNN)

Perdana Menteri  Kanada, Justin Trudeau berkata,  tentera akan dikerahkan ke Nova Scotia, sambil menambah: “Jika ada apa-apa yang kerajaan persekutuan boleh lakukan untuk membantu, kami akan berada di sana.”

Beliau berkata beliau tidak akan pergi ke Jepun untuk menghadiri pengebumian bekas Perdana Menteri, Shinzo Abe bagi menangani akibat ribut  di Kanada.

Terdahulu, amaran ribut tropika telah dikeluarkan untuk wilayah Atlantik Nova Scotia, Pulau Prince Edward, Newfoundland dan New Brunswick, serta di bahagian Quebec.

Sebuah rumah hampir runtuh ke laut Port aux Basques, Newfoudland pada 24 Sept 2022. (FOTO CNN)

“Di Port aux Basques, dengan populasi 4,067 di hujung barat daya Newfoundland, banjir besar menyaksikan beberapa rumah dan bangunan pejabat dihanyutkan ke laut,” kata wartawan tempatan Rene Roy, memberitahu CBC, yang mana kawasan tersebut berada dalam keadaan darurat.

“Ini adalah perkara paling menakutkan yang pernah saya lihat dalam hidup saya,” tambah Roy.

Dia menambah bahawa banyak rumah ditinggalkan sebagai ‘timbunan runtuhan di lautan sekarang ini’, sambil menambah: “Terdapat bangunan pangsapuri yang benar-benar hilang. Terdapat keseluruhan jalan yang hilang.”

Pihak berkuasa  mengesahkan bahawa sekurang-kurangnya 20 rumah telah hilang, sementara Polis Diraja Kanada berkata seorang wanita diselamatkan selepas tercampak ke dalam air ketika rumahnya runtuh ​​di kawasan itu.

Pemandangan menakutkan di pantai Kanada dilanda ombak besar yang kemudian menghanyutkan kediaman penduduk susulan kemunculan Ribut Fiona sejak 24 Sept 2022. (FOTO: Canadian Underwriter)

“Satu lagi laporan mengenai seorang wanita dihanyutkan dari ruang bawah tanahnya telah diterima,  tetapi keadaan masih terlalu berbahaya untuk melakukan pencarian mangsa,” ujar polis.

Syarikat tenaga telah memberi amaran bahawa ia mungkin mengambil masa beberapa hari untuk memulihkan bekalan elektrik, kerana kelajuan angin masih terlalu tinggi untuk memulakan kerja pada talian kuasa yang terputus.

Taufan yang teruk di Kanada jarang berlaku, kerana ribut biasanya kehilangan tenaga apabila ia melanda perairan yang lebih sejuk di utara dan sebaliknya menjadi pasca-tropika.

Ribut Fiona telah pun mendatangkan malapetaka ke atas Puerto Rico dan Republik Dominican awal minggu ini, dengan ramai yang masih tiada bekalan elektrik atau bekalan air.

Florida juga berdepan ancaman taufan apabila ribut tropika Ian semakin kuat ketika ia bergerak ke atas Caribbean pada Sabtu, dan berpotensi menghampiri Florida awal minggu depan sebagai taufan besar. – HARAKAHDAILY 26/9/2022

- Advertisement -