PRU musim banjir: Semua tolak, tapi Zahid mahu juga?

- Advertisement -

KELMARIN sempat tengok sidang media Dr Ahmad Samsuri Mokhtar (Dr Sam), wartawan tanya, setuju tak PRU diadakan dalam musim banjir?

Dr Sam jawab, “kita ini cukuplah menyusahkan rakyat, terutama mengheret rakyat untuk berdepan pilihan raya waktu banjir. Biarlah kita selesaikan urusan rakyat dan urusan peningkatan ekonomi dahulu sebelum adakan pilihan raya.” 

Malah apabila buat carian pada hari ini, rupanya semua pimpinan parti politik bersatu menolak PRU dalam banjir. 

BERSATU menolak, DAP menolak, PKR menolak, PAN menolak, GTA (Tun Mahathir) menolak, malah Menteri seperti TS Annuar Musa, Khairy Jamaluddin daripada Umno juga menolak PRU dalam banjir. 

DS Ismail Sabri Yaakob pun nampaknya keberatan untuk laksana PRU musim banjir. Hairannya, hanya DS Ahmad Zahid Hamidi sahaja yang mahukan PRU dalam musim banjir. Pandangan Zahid ini terperosok di bucu dinding ditolak oleh semua parti politik dan agensi. 

Di manakah rasional politik Zahid Hamidi sekarang ini. Di kala semua pihak waras memikirkan kebajikan dan kesukaran rakyat berdepan banjir, dengan besar dirinya mahukan PRU musim banjir.

Banyak pihak yang susah dan sukar, bukan sahaja mangsa banjir. Malah kakitangan dan pegawai agensi kerajaan yang sudah bergelut dengan banjir dihempap pula dengan PRU. 
Lebih baik Zahid kerah Pemuda Umno untuk bersama dengan agensi-agensi kerajaan membantu dan meringankan beban mangsa banjir. 

Tak dapat kita bayang bagaimanakah Pemuda Umno boleh mengharungi banjir dan menatap muka keletihan mangsa banjir untuk semata-mata merayu undi, 
“Rumah mak cik tenggelam ye, jangan lupa undi Umno ye (sambil hulur poster calon)… Tergamakkah Pemuda Umno?

Dalam berpolitik ini janganlah terlalu pentingkan diri. Benar juga kata-kata Dr Sam ketika menjawab soalan setuju atau tak PRU diadakan di musim banjir, katanya;
“Pada saya kita berpolitik, berpolitik juga tapi janganlah sampai mengheret rakyat (PRU musim banjir) menyelesaikan masalah peribadi kita. Saya tak setuju.”

AHMAD FAHMI MOKHTAR
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 23/9/2022

- Advertisement -
- Advertisement -