‘Jadilah belia bermanfaat, jangan jadi belia lesu’

- Advertisement -

Oleh SALMI DIN

KALABAKAN:
Perkhemahan Tahunan Jabatan Amal Kalabakan bakal melahirkan modal insan yang mampu berdaya saing serta memiliki disiplin yang tinggi, kata Ketua Penerangan PAS Sabah, Ahmad Dullah.

Sehubungan itu, katanya, program itu diadakan untuk melatih belia bersama Jabatan Amal melaksanakan kerja-kerja kebajikan.

“Jadilah belia yang bermanfaat di luar sana, jangan jadi belia yang lesu. Kita sebagai anak muda perlu proaktif dan cakna dengan keadaan sekeliling kita.

- Advertisement -

“Allah telah mengurniakan akal fikiran kepada manusia untuk menilai perkara yang baik dan buruk. Oleh sebab itu setiap perkara yang kita lakukan seharian terikat dengan perkiraan pahala dan dosa,” ujar beliau ketika merasmikan majlis penutupan perkhemahan itu.

Program itu telah berlangsung selama tiga hari dua malam di Taman Bukit Tawau yang berakhir semalam. Turut hadir ialah Ketua Unit Operasi JAM negeri, Haris Abdul Rachim.

Ahmad yang juga Yang Dipertua PAS Kalabakan berharap, pengisian program yang diterapkan dengan nilai kepimpinan, kerjasama, tolong-menolong, saling hormat-menghormati di samping ujian kecergasan, ketangkasan dan jati diri mampu menjadi bekalan berguna kepada para peserta.

Sementara itu, pengarah program, Mohd Syafiq Solehudin berkata, menariknya program kali ini turut disertai oleh seorang non-Muslim daripada 50 peserta.

“Program ini menyasarkan pelajar yang berumur 13 tahun ke atas dari sekolah-sekolah yang berhampiran,” katanya.

Mohd Syafiq turut menzahirkan kesyukuran di atas sumbangan orang ramai demi menjayakan program itu yang tertangguh selama dua tahun akibat Covid-19. – HARAKAHDAILY 19/9/2022

- Advertisement -