Fitnah ta’ridh boleh dikenakan hukuman

- Advertisement -

SAYA dah bincang dengan beberapa lawyer, memang susah nak saman sebab dia hanya share gambar yang dicrop tanpa apa-apa ulasan. 

Jika hukum Islam, kategori fitnah ini diistilahkan sebagai ta’ridh (التعريض) di mana si pelakunya boleh kena hukuman. 

Ta’ridh itu adalah sesuatu perkataan yang memahamkan satu maksud disebabkan oleh suasana sekalipun lafaz atau zahirnya menunjukkan sebaliknya. 

Contoh ta’ridh ialah kata-kata Bani Israel kepada Maryam A.S, “Ibu kamu bukan seorang pengzina”. Sekalipun dia tidak kata: “kamu berzina” tetapi perkataan “Ibumu bukan seorang pengzina” adalah cukup memahamkan pendengarnya tuduhannya kepada Maryam sebagai berzina disebabkan suasana waktu itu Maryam melahirkan Nabi Isa tanpa bapa. 

Dalam undang-undang hari ini, jika kes ini dibawa ke mahkamah, maka beban bukti ke atas pendakwa, iaitu pihak kami perlu buktikan sejelas-jelasnya maksud pemfitnah.

Tetapi dalam Islam, jika mafhumnya jelas sebagai fitnah, jika dibawa ke mahkamah, maka beban bukti ke atas pemfitnah, iaitu dia perlu buktikan tujuan posting bukan bermaksud fitnah. 

Jika dia ada bukti kukuh postingnya bertujuan selain fitnah, maka dia lepas, jika tidak, dia sangkut dan tertakluk kepada hukum Qazaf jika cukup syarat atau Takzir jika syarat Qazaf tak cukup. Tanpa hukum Islam, memang negara kita huru-hara dengan fitnah. 

Dalam kesalahan fitnah, hukumannya ialah sebat dan ditolak status ‘boleh percaya’ menyebabkannya sukar berurusan rasmi kerana ia di bawah kategori hudud Qazaf.

Tetapi hari ini, hukumannya ialah saman Sivil, jika tak mampu bayar paling tinggipun muflis. Sebab itu, bila kita nak saman seseorang, perlu kaji dulu latar belakang, kesan black list dan status kewangan orang yang kita nak saman. 

Jika dia orang kaya teruskan saman kerana bila dia kalah dia akan bayar. Jika dia tak kaya tapi dia pegawai bank C level, jika muflis menyebabkan jawatannya terlucut, maka teruskan saman kerana dia akan pinjam mana-mana pun untuk bayar kita kerana nak selamatkan pekerjaannya. 

Tapi jika orang miskin, baik lupakan saja sekalipun jelas dia fitnah kerana nanti kita yang kena tanggung semua kos terutamanya lawyer kita. 

Sebab itu ada parti, strateginya upah budak-budak miskin buat fitnah, jadi pihak kena fitnah confirm tak saman terutamanya si kena fitnah tak ada duit. 

Jika dalam Islam, semua ini tak perlu takut kerana tatacaranya straight forward kerana beban penafian atas si pemfitnah, bukan atas yang kena fitnah. 

Ia tak perlukan kos yang tinggi untuk bermain hanky panky wording sebagaimana hari ini. Jika sabit, maka hukumannya sebat dan nafi status ‘boleh percaya’.

Orang kaya ke, miskin ke, akan takut dengan hukuman ini dan pembuktiannya jauh lebih adil berbanding hari ini.

Nota: Gambar ini adalah gambar Tuan Guru Presiden dan anak bongsunya dalam walimah Sabtu baru-baru ini.

USTAZ ZAHARUDIN MUHAMMAD
Yang Dipertua PAS Kawasan Sungai Buloh – HARAKAHDAILY 17/9/2022

- Advertisement -
- Advertisement -