Jangan sehingga tergadai maruah kita

- Advertisement -

BH ONLINE melaporkan pada 19 Januari 2017:

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan DAP mahu jawatan Timbalan Perdana Menteri sekiranya pakatan pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 akan datang.

Beliau yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) berkata, hasrat itu disuarakan sendiri DAP yang mahu jawatan kedua tertinggi dalam kerajaan berkenaan diserahkan kepada salah seorang pemimpin parti itu.

‐—————-

Berhempas pulas DAP berjuang sejak PRU 1969 untuk naik menjadi sebahagian tonggak yang menentukan hala-tuju negara.

Support base’ atau sokongan teras mereka terletak pada para pengundi bukan-Melayu khasnya pengundi Cina. Mereka sedar jika mengharapkan sokongan bukan-Melayu semata-mata mereka tidak akan mampu menguasai Pusat, mungkin sekadar Pulau Pinang.

Lantas berdekad-dekad pelbagai strategi mereka gunakan. Usaha meningkatkan keahlian dan sokongan di kalangan orang-orang Melayu tidak berapa berhasil kerana stigma orang Melayu terhadap perjuangan berasaskan sosialisma apatah lagi yang dikepalai oleh pimpinan bukan-Melayu.

Lalu mereka memutuskan perlu cari batu loncatan atau kuda tunggangan di kalangan parti Melayu yang boleh mereka lompat atau tunggang bagi memperolehi kejayaan.

PRU ke-14 mereka tunggang PKR, PAN dan PPBM (ketika itu), meletakkan Tun Dr Mahathir sebagai ‘poster boy’ terbukti mereka berjaya.

Mereka tidaklah pantas meminta jawatan Timbalan Perdana Menteri (walau layak) tetapi mereka menguasai Kabinet dan kerajaan melalui beberapa portfolio kritikal antaranya:

Menteri Kewangan, Menteri Komunikasi, Menteri Sumber Manusia, Menteri Pengangkutan, Menteri Perladangan dan Komoditi.

Dan selama 22 bulan pemerintahan PH kita telah lihat betapa kerajaan ketika itu ditadbir dan diurus berdasarkan pengaruh dan dominasi DAP. Bayangkan kalau kaduk naik junjung melebihi 22 bulan.

Kini kita akan berhadapan PRU ke-15 pula. Bersediakah kita menggadaikan maruah menyerahkan bumi dipijak ini kembali ke tangan mereka? Fikirkanlah, sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 13/9/2022

- Advertisement -
- Advertisement -