Pekerja Google, Amazon bantah perjanjian AS$1.2b dengan Israel

Pekerja Google dan Amazon telah melancarkan perhimpunan bantahan terhadap perjanjian usahama teknologi AI bernilai AS$1.2 bilion kedua-dua syarikat gergasi itu dengan Israel. (FOTO presstv.ir)
- Advertisement -

Susunan ZULHAIDI MANSOR

SAN FRANCISCO: Beratus-ratus pekerja konglomerat teknologi, Google dan Amazon di Amerika Syarikat telah mengadakan perhimpunan bantahan baru-baru ini bagi menentang perjanjian berbilion dolar kedua-dua syarikat berkenaan baru-baru ini dengan rejim zionis Israel.

Palestinian News & Info Agency, (WAFA) berkata, Pergerakan #NoTechForApartheid yang diasaskan tahun lalu, menyeru kedua-dua syarikat itu untuk berhenti daripada menjalankan urus niaga dengan kerajaan dan tentera apartheid Israel, lapor Middle East Monitor

- Advertisement -

Pergerakan itu dalam kenyataannya berkata, langkah itu telah diadakan di bandar San Francisco, New York dan Seattle dalam usaha menghalang Israel daripada menggunakan teknologi dalam strategi jenayahnya terhadap rakyat Palestin.

Petisyen itu mengesahkan solidaritinya dengan ratusan pekerja Amazon dan Google yang tekad meminta penarikan diri daripada Projek Nimbus.

Ia menyerlahkan bahawa kedua-dua syarikat mendakwa prinsip mereka adalah berdasarkan kesaksamaan dan penjagaan. 

Google menyatakan bahawa ia menghargai demokrasi, dan mengatakan bahawa syarikat boleh menjana wang tanpa melakukan kejahatan. 

Begitu juga, Amazon menegaskan dalam Prinsip Kepimpinannya bahawa syarikat itu mesti menjadi lebih baik, melakukan yang lebih baik dan menjadi lebih baik untuk dunia pada umumnya. 

Petisyen itu berbunyi: “Ketika tentera Israel mengebom rumah, klinik, dan sekolah di Gaza dan mengancam untuk menghalau keluarga Palestin dari rumah mereka di Baitulmaqdis pada Mei 2021, Amazon Web Services dan eksekutif Google Cloud menandatangani kontrak AS$1.22 bilion untuk menyediakan kemudahan teknologi awam kepada kerajaan dan tentera Israel.

“Tindakan Amazon dan Google menjalankan perniagaan dengan apartheid Israel, ia akan memudahkan kerajaan Israel untuk mengawasi rakyat Palestin dan memaksa mereka keluar dari tanah kelahiran mereka.’

“’Kami menyahut seruan daripada lebih 1,000 pekerja Google dan Amazon untuk menentang kontrak, yang dikenali sebagai Project Nimbus. Teknologi harus digunakan untuk menyatukan manusia, bukan membolehkan apartheid, pembersihan etnik, dan penjajahan peneroka haram (Israel).

Menurut WAFA dalam petisyennya itu lagi, kerjasama Amazon dan Google dengan apartheid Israel adalah sebahagian daripada corak Big Tech yang menyemarakkan keganasan negara di seluruh dunia.

Syarikat teknologi seperti Amazon dan Google kini dilihat sebagai pencatur perang baharu dan mempunyai rekod hak asasi manusia yang suram. 

Terdahulu, Amazon membantu menggerakkan teknologi mesin penahanan pengusiran ICE, dan bekerjasama dengan lebih 2,000 jabatan polis A.S. untuk mengawasi dan menjenayahkan komuniti Hitam dan coklat melalui kamera loceng pintunya, Ring

“’Teknologi boleh menyatukan manusia tetapi apabila alat ini digunakan untuk membahayakan komuniti, ia menjadikan dunia kurang selamat untuk kita semua. Itulah sebabnya pekerja di Google dan Amazon menggesa majikan mereka untuk bercakap mengenai hak asasi manusia,” ujar kenyataan WAFA. 

Sementara, Press Tv.Ir melaporkan di bawah kontrak AS$1.2 bilion, Google (Google Cloud Platform) dan Amazon (Amazon Web Services) telah dipilih untuk menyediakan perkhidmatan pengkomputeran awam, termasuk teknologi kecerdasan buatan (AI) dan pembelajaran mesin buat beberapa agensi di Israel.

Kumpulan hak asasi manusia telah menyatakan kebimbangan bahawa teknologi boleh digunakan oleh Tel Aviv untuk mengawasi rakyat Palestin di Tebing Barat yang diduduki.

Pergerakan #NoTechForApartheid, yang diasaskan tahun lalu, juga telah melancarkan kempen menandatangani petisyen yang menggesa pengurusan kedua-dua syarikat membatalkan perjanjian utama itu.

Petisyen itu, yang setakat ini telah ditandatangani oleh hampir 40,000 rakyat Amerika, menyeru Google dan Amazon untuk berhenti berurusan dengan rejim apartheid Israel dan menarik diri daripada projek Nimbus.

Ia memberi amaran kerjasama dua gergasi teknologi Amerika dengan apartheid Israel adalah sebahagian daripada corak Big Tech yang menyemarakkan  keganasan di seluruh dunia.

Seorang pengurus pemasaran untuk produk pendidikan Google, Ariel Koren dilaporkan telah mengedarkan memo di kepada rakan-rakan sekerjanya yang mengumumkan perancangannya untuk berhenti kerja dari syarikat itu.

Dia berkata bahawa gergasi teknologi itu cuba membalas dendam terhadapnya kerana dia aktif dalam memperjuangkan hak asasi kemanusiaan sebelum ini.

“Disebabkan tindakan balas, persekitaran yang bertentangan dan tindakan menyalahi undang-undang oleh syarikat, saya tidak boleh terus bekerja di Google dan tidak mempunyai pilihan selain meninggalkan syarikat itu,” katanya. – HARAKAHDAILY 12/9/202

- Advertisement -