Terengganu, Petronas meterai perjanjian pelaburan baharu

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Petronas Chemicals Group Berhad (PCG) dan PCC SE hari ini menandatangani Letter of Expression (EOI Letter) dengan Menteri Besar Terengganu (Incorporated) atau MBI, sebuah syarikat milik kerajaan Terengganu.

Menteri Besar, Dato’ Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata sejarah yang tercipta hari ini adalah satu lagi langkah ke arah memperkukuh pembangunan ekonomi Terengganu.

Katanya, Petronas telah memainkan peranan penting dalam membangunkan Terengganu melalui pelbagai inisiatif seperti pendidikan, kesejahteraan masyarakat dan pembangunan serta alam sekitar.

“Kami mengalu-alukan peluang ini untuk menjadi rakan strategik dalam PCGPCC, selain bertindak sebagai pemangkin pertumbuhan di negeri ini.

- Advertisement -

“Pelaburan ‘oxyalkylates’ PCG dan PCC SE yang berterusan akan menjana peluang pekerjaan, termasuk pekerjaan berkemahiran tinggi untuk masyarakat setempat,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa Majlis Menandatangani ‘Expression Of Interest’ (EOI) antara PETRONAS Chemicals Group (PCG) Berhad dan Menteri Besar Terengganu (Incorporated) dan PCC SE bertempat di Kuala Lumpur Convention Centre di sini hari ini.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Terengganu, Tengku Seri Bijaya Raja dan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Perindustrian, Pembangunan Wilayah dan Kesejahteraan Pentadbiran Negeri Terengganu, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar.

Sementara itu, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Chemical Group Berhad (PCG) berkata negeri Terengganu sentiasa menyokong PETRONAS dan PCG dengan menyediakan infrastruktur dan sumber yang diperlukan untuk projek dan pertumbuhan kami.

“Kami berharap usaha baharu ini dapat mengeratkan lagi hubungan kami dengan Kerajaan negeri,” katanya.

Dalam pada itu, Ahli Pengurusan PCC SE, Peter Berger berkata pembinaan kemudahan Petronas dan PCG telah bermula pada 2021 dan pengeluaran dijadualkan bermula pada 2023.

“Apabila beroperasi sepenuhnya, kilang itu akan menghasilkan sehingga 70,000 tan setahun bagi etoksilat khusus dan poliol polieter khusus.

“Projek ini merupakan loji dwi-kereta api pertama di Asia Tenggara (SEA) untuk oksialkilat, yang menyasarkan untuk menangkap permintaan yang semakin meningkat terutamanya di rantau SEA dan Asia Pasifik,” ujarnya. – TRDI.my

- Advertisement -