Dilema dihadapi para nelayan diusaha selesaikan

- Advertisement -

“KAMI ni kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kalau kami guna bubu naga, hasil dia bertambah sikit banding guna pukat hanyut. Tapi bila penguatkuasa mai, lepa rampas ustaz,” antara keluhan yang ustaz dapat daripada nelayan dalam pertemuan beberapa bulan yang lalu. 

Alhamdulillah, setelah disusun beberapa perjumpaan dengan wakil nelayan, minggu lepas dengan NGO. Hampir 4 pertemuan telah berlangsung sejak tahun lepas lagi untuk membantu memahami dan mencari penyelesaian isu berbangkit.

Semalam, sebelah pagi kita atur pertemuan wakil nelayan dengan Jabatan Perikanan Negeri Kedah serta pegawai penguatkuasa jabatan. Beberapa perkara dibangkitkan dan penjelasan diberikan pegawai perikanan.

Isu bubu naga, pertambahan jumlah kru, lesen bot untuk pelancongan, isu penguatkuasaan kawasan atau zon tangkapan apabila bot besar menceroboh zon A dan sebagainya. 

Semoga pertemuan ini akan dikongsi oleh persatuan nelayan dan ahli nelayan yang hadir dengan ahli-ahli atau nelayan yang lain. 

Saranan daripada jabatan juga untuk pihak persatuan untuk bangkitkan isu-isu berbangkit melalui saluran persatuan sehingga peringkat lebih atas selain saluran ahli wakil rakyat. 

Semoga penyelesaian dan urusan permudahkan segala urusan nelayan ini dipermudahkan Allah.

YB USTAZ MOHD AZAM ABD SAMAT
Ketua Penerangan PAS Kedah – HARAKAHDAILY 29/8/2022

- Advertisement -
- Advertisement -