Penduduk hargai kesungguhan KASA tangani masalah banjir

- Advertisement -

Oleh AHMAD LI

BEAUFORT:
Projek tebatan banjir dan pemuliharaan Sungai Padas di Beaufort diharap dapat dilaksana dan disiapkan mengikut jadual yang ditetapkan bagi mengelakkan berlaku banjir di kawasan berkenaan.

Ketua Dewan Pemuda PAS Beaufort, Asrul Samat berkata, peruntukan berjumlah RM74 juta di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) diharap dapat menangani masalah banjir di kawasan berkenaan.

- Advertisement -

Katanya projek tersebut dilulus kerajaan melalui Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) membuktikan kesungguhan KASA melakukan inisiatif untuk mengurangkan masalah banjir yang berlaku di Beaufort.

“Kami menyambut baik komitmen Kementerian Alam Sekitar dan Air Malaysia serta agensi terlibat seperti Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Sabah terhadap isu banjir, bekalan air dan inisiatif pemuliharaan Sungai Padas,” katanya di sini.

Baru-baru ini Menteri Alam Sekitar dan Air Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man dan pegawai-pegawai dari agensi kerajaan mengadakan lawatan kerja ke Beaufort bagi meninjau masalan banjir dan projek bekalan air.

Asrul juga berkata, kehadiran Menteri KASA ke Beaufort memperlihatkan kesungguhan kerajaan Pusat dan negeri bagi menangani masalah yang dihadapi rakyat sejak sekian lama.

Menurutnya juga usaha untuk menjaga ekosistem alam sekitar bagi memupuk kesedaran masyarakat perlu dipergiatkan bagi manfaat generasi akan datang. – HARAKAHDAILY 28/8/2022

- Advertisement -