Adakah Melayu-Islam mahu jatuh kali kedua?

- Advertisement -

KEMENANGAN Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) pada Mei 2018 dahulu sebenarnya kejatuhan kaum Melayu di negaranya sendiri. Kerajaan Melayu didominasi Umno menerusi komponen Barisan Nasional (BN) jatuh dari pemerintahan Persekutuan dan negeri-negeri kecuali Perlis dan Pahang.

Ia umpama jatuh tersembam apabila rakan-rakan komponen BN yang utama iaitu MCA dan MIC turut gagal memperolehi kemenangan signifikan daripada jumlah kerusi ditandingi. Malah komponen dari Sarawak iaitu PBB, PRS, PDP dan SUPP, selain UPKO dan PBRS di Sabah bertindak meninggalkan BN.

Lebih menyakitkan BN khususnya Umno, apabila ada ADUN-ADUN dan Ahli-ahli Parlimen mereka bertindak melompat parti. Sambutan keraian kemenangan oleh penyokong PH di jalan-jalan raya seluruh negara ketika itu memungkinkan tragedi seperti di Sri Lanka baru-baru ini boleh terjadi, namun pasukan keselamatan dapat mengawal keadaan.

Peralihan kuasa berlaku dengan aman tanpa sebarang kejadian tidak diingini, namun Umno-BN ternyata seperti sudah putus asa dengan politik ketika itu. Dan mereka sendiri merasakan bayang-bayang bakal berdepan banyak pertuduhan di mahkamah atas skandal-skandal telah sedia sensasi sebelumnya.

Banyak pihak mungkin ‘terasa puas’ antaranya melihat mantan Perdana Menteri selaku juga Presiden Umno ketika itu dan isteri beliau yang tersohor bergemerlapan aksesori perhiasan dirinya terpaksa berdepan kehadiran ramai anggota polis ke kediaman mereka.

Hasilnya, terkumpul begitu banyak beg-beg tangan dan barang kemas serta permata bernilai jutaan ringgit diusung angkut dengan trak polis. Tetapi bayangkan rasa cemas pemimpin itu dan isterinya termasuk ketakutan yang menyelubungi seluruh kaum keluarga Umno dengan situasi itu.

DAP menunjukkan taring

PH pula setelah menyusun Kabinet Kerajaan yang menyaksikan DAP menguasai banyak kedudukan strategik, sekali gus mengesahkan cengkaman dan sikap ‘Abang Besar’ parti itu, dilihat terus melangkah memastikan perjawatan-perjawatan penting negara dikuasai parti itu.

Selain syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC), mereka juga memproksikan kepentingan yang berkaitan umat Islam diterajui politikus ‘belaan’ parti itu. Tetapi paling besar apabila kepimpinan Angkatan Tentera Malaysia, Speaker Parlimen, Peguam Negara dan teraju kehakiman turut bertukar.

Natijahnya, DAP di dalam Kerajaan PH mula menunjukkan taring apabila menggerakkan usaha merombak banyak perundangan termasuk Perlembagaan Persekutuan dengan bertindak untuk meratifikasi konvensyen-konvensyen luar yang tidak selari negara ini.

Mereka sebenarnya cuba merendah agama Islam di ketinggian dalam Perlembagaan Persekutuan untuk setidak-tidaknya duduk saksama dengan agama lain; juga konon mahu semua rakyat dilayan sama rata dengan menghapuskan keistimewaan hak Melayu dan Bumiputera sedia termaktub.

Begitu juga mahu kononnya memberikan hak adil kepada sekolah jenis kebangsaan dan bahasa-bahasa lain atas nama kemajmukan Malaysia, tetapi sebenarnya menafikan Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan termasuk tulisan Jawi yang bagai kehadiran hantu bagi mereka.

Bahkan, banyak kuota Melayu dan Bumiputera cuba dirombak hapus oleh mereka kepada sistem meritokrasi yang lebih seimbang kononnya, lalu menyusup kepentingan kaum lain di banyak sektor dalam negara ini. Hingga kemuncaknya, kedudukan Raja-raja Melayu juga mereka cuba kecilkan menerusi ratifikasi konvensyen antarabangsa lainnya.

Melayu-Islam bangkit

Semua itu dilihat, diperhati dan amat disedari umat Melayu-Islam di negara ini yang bukan sahaja bangun menunjukkan pendirian setelah mengakui tersilap memilih PH hingga menjatuhkan Kerajaan Melayu-Islam ditunjangi Umno dari kuasa selama 60 tahunnya.

Beberapa siri himpunan dan majlis orang Melayu-Islam dan kempen-kempen berkaitan jelas menunjukkan semarak kaum majoriti pertiwi ini betapa mereka bangkit kerana merasa seperti kembali ditindas dan dijajah oleh kerakusan bangsa lain yang sombong di kedudukan jawatan dan kuasa.

Tekanan ke atas kaum Melayu-Islam sebagai pemilik negara ini jelas apabila bukan sahaja Perdana Menteri Melayu-Islam cuba digugat, malah perkhidmatan awam yang didukung besar oleh kaum ini sebagai tulang belakang jentera negara juga cuba dikecilkan, selain aset-aset berkaitan dibuka untuk ‘lelongan’ demi menampung hutang negara kononnya.

Malah, pentas pembentangan Belanjawan di Dewan Rakyat juga menyaksikan banyak peruntukan kewangan untuk sektor atau segmen bersangkutan kaum Melayu dan Bumiputera telah ‘dihilangkan atau dikurangkan’ dengan banyaknya, sebaliknya diagihkan kepada kaum lain.

Selain, semangat umat ini turut dicubit dan didera dengan sikap biadab, celupar dan angkuh kaum lain terhadap segala berkaitan Melayu-Islam, malah dipuja agung pula unsur subversif dan radikal ke negara ini mahu mengiktiraf Komunis dan tokohnya sebagai pejuang. Itu tidak termasuk ‘ejekan’ seperti Oktoberfest, Sugarbook dan kelompok LGBTQ.

Dua minggu selepas ‘dijajah’

Ternyata roh perjuangan demi meninggikan Islam menerusi wadah siyasah khususnya oleh Presiden PAS yang memimpin parti Melayu-Islam kedua terbesar negara ini tidak pernah pudar biarpun dilambung ombak badai hingga memecahkan bahtera besar kaum ini.

Penaklukan licik khususnya DAP ke atas rakyat dan negara ini untuk mengikut telunjuk dan agendanya berdepan langkah tindak balas Presiden PAS itu seawal dua minggu selepas PRU14 dengan mengusahakan penyatuan pemimpin-pemimpin politik Melayu-Islam termasuk dari dalam PH sendiri.

Dari situ juga Umno yang melemah menerima suntikan motivasi untuk seiringan bangun kembali membela dan membebaskan umat dan negara ini dari rejim DAP. Termeterainya piagam Muafakat Nasional (MN) sempena Himpunan Perpaduan Ummah membangunkan kembali kealpaan umat.

Hingga pendakian semula itu membolehkan majoriti umat negara ini kembali mendapatkan hak kuasa pemerintahan, sekali gus menyelamatkan negara yang terumbang-ambing saat itu lantaran sesama politikus PH berkecamuk merebut kuasa jawatan sesama sendiri.

Mereka akhirnya menyusur keluar dari pagar Putrajaya longlai lesu atas ‘Langkah Hijrah’ permuafakatan umat ini untuk meletakkan negara kembali di atas landasan sebenarnya. Umat merasa kembali dipayungi dan dilindungi, seterusnya membuktikan penolakan kepada PH menerusi hampir semua Pilihan Raya Kecil diadakan selepas itu.

Payungi kepentingan semua

Kebangkitan kembali Melayu-Islam diluruskan tidak berdasar perkauman sempit atau diapi-apikan untuk menindas kaum lain yang majmuk dalam negara ini. Sebaliknya ia gabungan kekuatan untuk mempertahan dan menyelamat negara ini sekali gus melindungi semua pihak atas nama rakyat Malaysia.

Kerana itulah Perikatan Nasional (PN) yang menjadi nama gabungan kerajaan pada masa itu segera menerima sokongan daripada pelbagai parti politik termasuk badan bukan kerajaan (NGO) untuk bersama bersatu secara harmoni dan menjadikan negara ini lebih kuat.

Tambahan cabaran COVID-19 yang melanda teruk muka bumi waktu itu telah dihadapi dengan solidariti semua peringkat rakyat termasuk kesan-kesan atau impak buruknya. Syukurlah kerajaan prihatin dan mengembleng curahan kemampuan serta bantuan untuk memulihkan keadaan.

Menjerumus diri sendiri?

Pun begitu, dalam setandan pisang ada yang buruk. Hakikat itu menyaksikan ada kalangan politikus parti yang gelojoh dan tamak terus memburu dan menyelimuti diri atas pelbagai kepentingan dikejar. Pergolakan adik-beradik sepertinya kisah Nabi Yusuf A.S dan abang-abangnya turut terpalit kepada kesatuan parti-parti Melayu-Islam.

Akibatnya, sebuah kerajaan yang telah terbina menyelamatkan keadaan daripada kemungkinan penjajahan baharu, sewenangnya telah ‘dijatuhkan’ di mana jawatan Perdana Menteri terpaksa ditukar ganti lagi. Namun, sengketa itu tidak pernah berakhir mahupun adanya gencatan senjata.

Ketika ada pemimpin Umno terus angkuh menolak ajakan berpadu demi kepentingan agama, bangsa, rakyat dan negara ini, bekas Presiden parti itu dikekalkan hukuman penjara dan denda atasnya menjadikan umat yang sedang berpecah ini terus dirungkai.

Serta-merta di kem DAP sekali lagi bersorak riang gembira merasakan ia satu kemenangan. Sudah tentu dengan situasi longgar umat ketika ini mereka akan terus menyucuk jarum untuk menyakiti dan melemahkan umat ini supaya dengan keadaan itu mereka akan meraih kesempatan dari lompang yang terbuka.

Apakah dengan kerapuhan sedia wujud dalam umat ketika ini akan bersedia pula diganyang pada PRU15 nanti dan menatijahkan kembali dikuasai atau setidak-tidaknya dibonekakan melalui Melayu-Islam apologetik dan mudah diskru kepalanya?

Jangan biarkan kejatuhan kali kedua terjadi, sebaliknya marilah menginsafi dan berjiwa besar memaaf serta menerima antara kita untuk bermuafakat dalam penyatuan agar wujud perpaduan sebagaimana diteladankan Baginda Rasulullah S.A.W bagai benteng tersusun kukuh dicintai Allah S.W.T dan mencapai kemenangan dengan pertolongan-Nya.

IZWAN ABDUL HALIM – HARAKAHDAILY 24/8/2022

- Advertisement -
- Advertisement -