Saudi beri kebebasan pekerja domestik bertukar pekerjaan

- Advertisement -

Susunan  ZULHAIDI MANSOR

RIYADH:  Arab Saudi baru-baru ini menerima pakai perubahan ketara kepada peraturan buruhnya, menjelaskan keadaan yang membolehkan pekerja rumah tangga bertukar majikan secara bebas daripada persetujuan majikan terdahulu dan perubahan ini datang dalam konteks reformasi yang meluas di bawah Wawasan 2030.

Keputusan jemaah menteri telahpun menetapkan sepuluh kes yang membenarkan pemindahan perkhidmatan pekerja rumah tangga tanpa memerlukan persetujuan majikan, termasuk tidak membayar gaji dan penugasan tugas berbahaya atau berpotensi berbahaya, lapor Saudi Gazette

- Advertisement -

Kemas kini terbaharu menambah dua senario baharu iaitu apabila majikan memindahkan perkhidmatan pekerja kepada majikan lain tanpa kebenaran pekerja, dan kedua, selepas penamatan kontrak buruh oleh majikan semasa tempoh percubaan.

Presiden Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (HRC) dan Pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan untuk Membanteras Pemerdagangan Orang, Dr. Awwad Alawwad, berkata, pembaharuan di bawah Wawasan 2030 adalah contoh dasar yang dibuat dengan teliti yang menyediakan berjuta-juta pekerja asing dalam Kerajaan dengan peningkatan mobiliti pekerjaan, kebebasan bergerak dan hak buruh yang dipertingkatkan di bawah undang-undang Saudi.

Pelaksanaan pembaharuan yang luar biasa ini juga mencerminkan perhatian Arab Saudi yang telah lama wujud kepada masyarakat global, dalam satu kenyataan daripada HRC dibacakan.

“Tanda paling kuat penglibatan antarabangsa ini adalah apabila, selari dengan usaha Kementerian Sumber Manusia dan Pembangunan Sosial untuk meningkatkan peraturan buruh, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia terus bekerja setiap hari dengan rakan kongsinya di Pejabat PBB mengenai Dadah dan Jenayah dan Antarabangsa Organisasi untuk Migrasi untuk meningkatkan langkah antipemerdagangan Kerajaan.

“Ia  seterusnya  akan melindungi kedua-dua pekerja Arab Saudi dan asing daripada pencabulan hak asasi manusia dan amalan pemerdagangan.

“Ketika HRC bergerak ke hadapan dengan Wawasan 2030 dan transformasi nasional, tumpuan kami akan kekal pada melindungi orang ramai sambil menyokong pelaksanaan pembaharuan yang akan membantu Kerajaan mencapai semua objektif yang bercita-cita tinggi,” kata kenyataan itu. 

Sebelum ini, Agensi Akhbar Saudi (SPA) melaporkan bahawa pekerja domestik di Saudi boleh menukar perkhidmatan mereka kepada majikan baharu tanpa kebenaran majikan mereka sekarang.

Mengikut peraturan yang dikemas kini, pekerja domestik boleh memindahkan perkhidmatan mereka kepada majikan baharu tanpa kebenaran majikan semasa mereka di bawah beberapa keadaan tertentu. 

Antaranya ialah terbukti bahawa terdapat kelewatan dalam pembayaran gaji pekerja rumah selama tiga bulan berturut-turut atau terputus tanpa sebarang sebab sebenar dikaitkan dengan pekerja rumah itu dan kegagalan menerima pembantu rumah dalam tempoh 15 hari dari tarikh ketibaan di Kerajaan pelabuhan ketibaan atau tempat perlindungan.

Keputusan ini adalah dalam rangka usaha berterusan Kementerian Sumber Manusia dan Pembangunan Sosial untuk membangunkan keputusan dan perundangannya bagi menjadikan pasaran buruh Saudi mempelbagaikan sektornya agar ia menarik, terbaik dan sejajar dengan pasaran global. – HARAKAHDAILY 10/8/2022

- Advertisement -