Input baja putus punca subsidi penternak lewat

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh
- Advertisement -

Oleh SYAHIRAH SALLEH

KUALA LUMPUR: Subsidi baja yang diberikan kepada penternak ayam pedaging dan penelur mengalami kelewatan berikutan bekalan baja terputus susulan pandemik Covid-19.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh, berkata perkara itu berlaku disebabkan input baja yang diimport juga terputus.

- Advertisement -

“Bagaimanapun, bagi mengatasi masalah itu kerajaan mengambil langkah pantas memperkenalkan baja dan racun organik kepada petani dalam negara.

“Terakhir ini, pengurusan pemberian subsidi sudah berjalan lancar semula,” katanya menjawab soalan tambahan Senator Ir Khairil Nizam Khirudin, di Dewan Negara, hari ini.

Ir Khairil Nizam memohon penjelasan sama ada Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) lewat ambil maklum mengenai kelewatan subsidi yang diterima penternak sebelum ini dan usaha mengatasinya.

Senator Ir Khairil Nizam Khirudin

Sebelum itu Nik Muhammad Zawawi berkata, MAFI akan memastikan bekalan makanan mencukupi melalui Pelan Tindakan Dasar Sekuriti Makanan Negara (DSMN) 2021-2025 dan Dasar Agromakanan Negara (DAN) 2.0.

Katanya, selain subsidi kepada penternak dan sekatan sementara eksport ayam, MAFI memansuhkan kebenaran mengimport (AP) ayam dan menangguhkan kutipan fi permit ke atas jagung, soya, gandum dan makanan ternakan lain.

Selain itu, katanya MAFI berusaha mengurangkan kebergantungan kepada sumber makanan import serta menjalankan Dana Pembiayaan Agromakanan Keluarga Malaysia (DPAKM).

Beliau berkata, MAFI juga membangunkan pelan strategik pembangunan industri pedaging dan tenusu negara serta memberi insentif makanan ternakan ruminan sebanyak RM300 penternak kepada penternak kecil ruminan dan lain-lain lagi. – HARAKAHDAILY 9/8/2022

- Advertisement -