Gencatan senjata di Gaza, selepas 46 Palestin maut

Seramai 15 kanak-kanak turut terbunuh dalam serangan mengerikan selama 3 hari oleh zionis Israel di penempatan rakyat Palestin di Gaza. (FOTO Getty Images)
- Advertisement -

DOHA: Qatar mengalu-alukan gencatan senjata di Gaza selepas tiga hari pengeboman kejam zionis Israel, yang telah menyebabkan 46 rakyat Palestin terbunuh, termasuk 16 kanak-kanak.

Gencatan senjata yang dibantu oleh Mesir, yang disokong oleh Qatar dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu telah menamatkan serangan udara yang mengerikan oleh Israel tersebut.

- Advertisement -

Jurucakap kementerian luar Qatar, Majed al-Ansari berkata, adalah diharapkan oleh mereka yang terlibat dalam gencatan senjata bahawa ia akan menamatkan keganasan Israel di kawasan Palestin yang terkepung, lapor The New Arab.

“Perjanjian ini tidak seharusnya dilanggar dalam apa cara sekalipun untuk memastikan jumlah masa yang sesuai di mana pihak boleh bekerja di peringkat diplomatik untuk mengelakkan peningkatan.

“Saya percaya bahawa apa yang kita lihat sekarang adalah hasil daripada diplomasi yang aktif – bukan sahaja di pihak Qatar, tetapi di peringkat serantau dan antarabangsa – bertujuan untuk menghentikan pencerobohan ini secepat mungkin,” ujarnya.

Qatar adalah antara sekumpulan negara Arab yang mengutuk pencerobohan dan serbuan peneroka haram Israel di pekarangan Masjid Al-Aqsa sebelum ini, dan menyeru masyarakat antarabangsa menyokong terhadap hak dan perlindungan rakyat Palestin.

“Negara Qatar menyatakan kecaman kerasnya terhadap penyerbuan berpuluh-puluh peneroka di halaman Masjid Al-Aqsa yang dirahmati di bawah perlindungan pasukan pendudukan Israel.

“Kementerian menyeru masyarakat antarabangsa untuk memikul tanggungjawab undang-undang dan moralnya terhadap Baitulmaqdis dan kesuciannya untuk menghalang percubaan pencerobohan untuk mengubah konflik menjadi perang agama,” kata kementerian luar negara Qatar dalam satu kenyataan.

Arab Saudi, Kuwait dan Turki adalah antara negara lain yang mengutuk pengeboman Israel terhadap penempatan rakyat Palestin. – HARAKAHDAILY 9/8/2022

- Advertisement -