Wartawan Reuters di AS lancar mogok, esok

Gambar fail bangunan Thomson Reuters Corp di New York, Amerika Syarikat yang dirakam pada 16 November 2021. (FOTO: REUTERS/Carlo Allegri)
- Advertisement -

Susunan YUSMAN AWANG

NEW YORK: Wartawan agensi berita terkenal, Thomson Reuters Corp. (Reuters) di Amerika Syarikat merancang untuk melancarkan mogok buat kali pertama dalam beberapa dekad, menjelang esok Khamis, 4 Ogos (waktu AS).

Menurut laporan Bloomberg, Kesatuan sekerja yang mewakili kira-kira 300 pekerja Reuters yang berpangkalan di AS, bakal melancarkan mogok bermula pada jam 6 pagi waktu New York (6 petang, waktu Malaysia).

- Advertisement -

Mogok tersebut diadakan susulan bahawa Reuters tidak mengadakan rundingan kenaikan gaji secara adil, dan Communications Workers of America’s NewsGuild (NewsGuild) berkata, kira-kira 90 peratus pekerja yang diwakilinya di syarikat media  itu berhasrat untuk mengambil bahagian dalam mogok itu.

Menurut Bloomberg lagi, Reuters mencadangkan kontrak tiga tahun dengan wartawannya akan menyaksikan kenaikan gaji tahunan terjamin sebanyak 1 peratus.

“Bagaimanapun, kenaikan ini akan dinafikan oleh inflasi di AS, yang kini berada pada 9 peratus dan mungkin tidak berkurangan untuk beberapa waktu akan datang,” lapor Bloomberg.

Akibatnya, pekerja Reuters dalam NewsGuild merasakan bahawa pengurus mereka tidak bekerja dengan mereka dengan niat baik, tambah Bloomberg, sambil menyatakan bahawa pekerja juga telah memfailkan aduan dengan Lembaga Perhubungan Buruh Kebangsaan AS.

Dalam satu kenyataan yang dihantar kepada Bloomberg oleh Reuters, syarikat itu berkata ia ‘komited sepenuhnya untuk rundingan yang membina dengan NewsGuild’.

“Perbincanggan ini berterusan dan kami akan terus bekerjasama dengan jawatankuasa Persatuan untuk menyelesaikan dengan syarat yang dipersetujui bersama,” ujar kenyataan Reuters.

Mogok yang dirancang pada hari esok itu bertepatan dengan pengumuman pendapatan suku kedua Reuters, dengan pekerja menyasarkan untuk menggunakan tumpuan bagi menarik perhatian kepada tujuan mereka, lapor Bloomberg.

“Walaupun NewsGuild percaya bahawa mogok itu akan menjejaskan operasi Reuters, agensi berita itu bagaimanapun bersedia untuk  menghadapi gangguan itu,” ujar kenyataan Reuters  kepada Bloomberg.

“Kami mempunyai pelan luar jangka yang meluas yang akan meminimumkan gangguan ringkas ini dan yakin bahawa kami akan memberikan kualiti perkhidmatan tertinggi kepada semua pelanggan kami,” tambah kenyataan Reuters itu.

Merujuk kepada laman webnya, Reuters menggaji kira-kira 2,500 wartawan di 200 bandar di seluruh dunia. – HARAKAHDAILY 4/8/2022

- Advertisement -